Sökning: "metafunktioner"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet metafunktioner.

  1. 1. Läraryrket - en ständigt pågående utbildning : En brukstextanalys av texter från Läslyftet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linnea Lindblom; Nellie Hillbom; [2023]
    Nyckelord :Läslyftet; fortbildning; brukstextanalys; metafunktioner; socialsemiotik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera utformningen av två texter hämtade från fortbildningsprojektet Läslyftet. Texterna hämtas från modulen Tidig läsundervisning och berör läsförståelse. LÄS MER

  2. 2. Atmosfärsskapande bildstrategier i Zaras e-handel

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Agneta Berg; [2022-03-16]
    Nyckelord :Affektiva atmosfärer; Bildstrategier; e-handel; Othering; Worlding; Haptisk visualitet;

    Sammanfattning : Fokus för denna uppsats är att studera hur Zara arbetar i sin svenska e-handel för att skapa atmosfär och upplevelse av materialitet genom bild för att väcka emotionellt engagemang. Mitt metodiska ramverk består av två delar, där en tar avstamp i en fenomenologisk utgångspunkt och den andra delen är kompositionsanalys. LÄS MER

  3. 3. En litteraturstudie om systemisk-funktionell grammatik och dess möjligheter i undervisningen : Effekterna av goda grammatikkunskaper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Emelie Fransson; [2022]
    Nyckelord :Systemisk-funktionell grammatik; metafunktion; metaspråk; språkutveckling; kritiskt tänkande; lärare; grammatikkunskaper;

    Sammanfattning : Systemisk-funktionell grammatik är en ny riktning för synen på språk och grammatik. Den funktionella grammatiken skiljer sig från den traditionella grammatiken genom att fokusera på språkets funktion snarare än vad som anses vara språklig korrekthet. LÄS MER

  4. 4. Hur samspelar multimodala resurser i läromedel för svenska som andraspråk? : En kvalitativ studie med utgångspunkt i SFL:s metafunktioner

    M1-uppsats, Växjö universitet/Institutionen för humaniora

    Författare :Curkic Asima; [2021]
    Nyckelord :Stödstrukturer; multimodalitet; scaffolding; sociokulturellt perspektiv; Systemic functional linguistics SFL ; läromedelsanalys; bildanalys; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : SammandragSyftet med studien var att undersöka förkomsten av olika typer av semiotiska resurser som har betydelse för förståelsen av texten i läromedel, med fokus på hur bild och text samspelar som stödstrukturer. Två läromedel i svenska som andraspråk för kurs 1, 2 och 3 framställda efter den aktuella läroplanen (Gy 11) undersöktes (Sätt full fart och Språkporten). LÄS MER

  5. 5. YOUTUBE SOM LÄRRESURS I YRKESUTBILDNING

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helene Carlsson; [2020-08-10]
    Nyckelord :undervisning; vård- och omsorgspersonal; undersköterska; färdigheter; kompetens; instruktionsvideo; YouTube; innehållskvalitet; utvärdering; multimodalitet; design för lärande; didaktisk design; metafunktioner;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens övergripande syfte har varit att beskriva och analysera ett antal instruktionsvideos didaktiska design, samt hur denna design formar och skapar villkor för yrkeselevers lärande. Syftet har också varit att, med utgångspunkt i gymnasieskolans styrdokument, beskriva och analysera hur kravet på att vård och omsorgsuppgifter ska utföras på ett yrkesmässigt sätt kommer till uttryck i de aktuella videoklippen. LÄS MER