Sökning: "metakognition matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden metakognition matematik.

  1. 1. Formativ bedömning inom matematik och naturvetenskap samt dess koppling till synen på lärande : Möjligheter och utmaningar för en förbättrad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Andreas Berggren; Johan Rydberg; [2024]
    Nyckelord :Formativ bedömning; återkoppling; matematik; biologi; fysik; lärandeteorier;

    Sammanfattning : Denna studie är en systematisk litteraturstudie, som ämnar att undersöka vad som kännetecknar formativ bedömning inom matematik och naturvetenskap samt hur formativ bedömning knyter an till olika lärandeteorier. Formativ bedömning är en praktik som visat sig hjälpa elever att utveckla nya kunskaper och förmågor. LÄS MER

  2. 2. Hur påverkar metakognition elevers förmåga att lösa problem?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Carmen Sköld; Days Llanos Hernandez; [2023]
    Nyckelord :metacognition; metacognitive strategies; problem-solving; effect; literature review; mathematics; primary school; elementary school; metakognition; metakognitiva strategier; problemlösning; effekt; litteraturstudie; matematik; grundskolan;

    Sammanfattning : Problemlösning är ett centralt moment i matematikundervisningen. Problemlösningsförmågan är således en av de viktigaste förmågorna att utveckla. Förmågan är inte endast användbar inommatematikämnet utan också i elevens framtid. LÄS MER

  3. 3. Du kan räkna med mig : En kvalitativ studie om lärares perspektiv på betydelsen av samarbetslärande i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Fanny Ferm; Maria Grossmann; [2021]
    Nyckelord :Matematik; matematikundervisning; lågstadiet; samarbetslärande; pararbete; grupparbete; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka och beskriva lärares inställning till grupparbete inom matematikundervisningen på lågstadiet. Dessutom studeras vilka metoder lågstadielärare säger sig använda vid arbete i grupp inom ämnet matematik, samt vilka av matematikens kunskapsområden som lämpar sig bäst för grupparbete enligt lärare. LÄS MER

  4. 4. “Det är svårt för att det var fler saker att tänka på” : En empirisk studie med fokus på elever med svag läsförståelse och vilka eventuella hinder som uppstår i samband med matematiska uppgifter i textform.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK); Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linnea Nilsson; Tea Adolfsson; Nadja Olsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra eventuella hinder som elever med svag läsförståelse stöter på i matematiska textuppgifter. Undersökningen ägde rum i årskurs fem på två olika skolor.  Studien bygger på en diagnos samt kompletterande intervjuer som bearbetades i samband med de kritiska aspekterna till det kognitiva perspektivet. LÄS MER

  5. 5. Automated Feedback on Learning Progress : An exploratory study of opportunities and risks associated with automatically computed metrics and recommendations

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Kristoffer Brown; Johannes David Liss Thessén; [2020]
    Nyckelord :Feedback; Formative Assessment; Digital Learning Platforms; Education Technology; AI; Feedback; Formativ bedömning; Digitala lärandeplattformar; Utbildningsteknologi; AI;

    Sammanfattning : For the past 100 years, attempts have been made to develop teaching machines that support students’learning. Judging by the contemporary increase in funding for educational technology companies,there is now more than ever an interest in technology that facilitates learning. LÄS MER