Sökning: "metakognition"

Visar resultat 1 - 5 av 125 uppsatser innehållade ordet metakognition.

  1. 1. Hur kan litteratursamtal främja elevers förståelse av skönlitteratur?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Gabriella Hahn; Munira Warsame; [2019]
    Nyckelord :Litteratursamtal; Skönlitteratur; Skola;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att sammanställa och kritiskt granska befintlig forskning om hur litteratursamtal kan användas som ett didaktiskt redskap i svenskämnet för att utveckla elevers förståelse av skönlitterära verk och stimulera elevers lust till läsning. För att kunna utforska detta har tre frågeställningar utformats. LÄS MER

  2. 2. Att förstå det lästa : En kunskapsöversikt om textsamtalsmodeller och deras effekter på elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle; Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Edenlind; Maria Westerberg; [2019]
    Nyckelord :Lärarledda textsamtal; läsförståelse; metakognition; motivation; textsamtalsmodeller;

    Sammanfattning : I Lgr 11 står det att eleverna ska tränas i att använda sig av olika strategier, återge och lyssna på olika samtal, samt resonera om och sammanfatta en text. Det ägnas för lite tid åt läsförståelse ute i skolornas verksamhet och det gemensamma textsamtalet kan hjälpa eleverna framåt i läsförståelseprocessen. LÄS MER

  3. 3. Språkutvecklande undervisning i svenska på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Johanna Mufic; [2019]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; Litteraturdidaktik; Svenskämnet; Svenskundervisning; Årskurs 6-9;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt fokuserades begreppet litteraturdidaktik med syftet att undersöka vilken svensk litteraturdidaktisk forskning med fokus på gymnasiet och grundskolan årskurs 6–9 fanns? Vidare undersöktes också vilka teman som kunde identifieras inom det litteraturdidaktiska forskningsfältet i de artiklar som inkluderades i kunskapsöversikten. Resultatet bestod av systematiskt insamlade källor bestående av vetenskapliga artiklar i sökningar som gjorts i Linköpings universitets sökverktyg UniSearch samt i SwePub. LÄS MER

  4. 4. "Kan vi lösa problemet tillsammans?" : En systematisk litteraturstudie om samlärande i relation till matematisk problemlösningsförmåga.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA); Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Maja Karlberg; Fanny Andersson; [2019]
    Nyckelord :Matematikundervisning; metakognition; problemlösning; samlärande; sociokulturell teori.;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie syftar till att undersöka elevers utveckling av matematisk problemlösningsförmåga i relation till samlärande. I studien har 13 vetenskapliga artiklar inkluderats och lästs samt analyserats utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Grundskollärares uppfattning av formativ bedömning i matematik. : En kvalitativ studie.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för matematik och ämnesdidaktikMittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Jennifer Eriksson; [2019]
    Nyckelord :Formativ bedömning; bedömning; återkoppling; elevers ansvars-tagande; sociala interaktioner;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur grundskollärare uppfattar och arbetar med formativ bedömning i sin matematikundervisning. Forskare pratar om att formativ bedömning bidrar till att utveckla elevernas möjligheter till att lära, utvecklas samt ta eget ansvar över sina egna studier. LÄS MER