Sökning: "metakognition"

Visar resultat 11 - 15 av 178 uppsatser innehållade ordet metakognition.

  1. 11. Fokus på läsförståelsestrategier : En kvalitativ studie om elevers, lärares och speciallärares erfarenheter och upplevelse kring arbetet med läsförståelsestrategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hiam Awkal; [2023]
    Nyckelord :Explicit undervisning; läsförståelsestrategier; metakognition; modellering; stödstruktur;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 12. Metakognitionens betydelse för ett meningsfullt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotte Storm; [2023]
    Nyckelord :Metakognition;

    Sammanfattning : Studien inleder med att beskriva förändringen i gymnasieskolans läroplan där elever numera ska tränas i att använda sin kunskap snarare än att endast memorera densamma. Tidigare forskning visar på metakognitionens relevans för lärandet och på längre sikt för individen i samhället varför syftet för studien blev att undersöka vad styrdokument samt stödmaterial för lärare säger kring begreppet och hur detta sedermera kan tolkas av lärare. LÄS MER

  3. 13. Framgångsrikt stöd vid dyslexi : ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amalia Espinosa; Capobianco Anna; [2023]
    Nyckelord :Assisterande teknik; dyslexi; metakognition; motivation; samspel;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Capobianco, Anna och Espinosa, Amalia (2023). Framgångsrikt stöd vid dyslexi ur ett elevperspektiv. Speciallärarprogrammet med specialisering på språk-, skriv- och läsutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 14. Djupare läsförståelse genom boksamtal : Lärares didaktiska överväganden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Hanna Tjebbes Sjövall; Meghan Odelstig; [2023]
    Nyckelord :Boksamtal; gymnasieundervisning; litteraturundervisning; litteraturdidaktik; läsarter; läsförståelse; metakognition; skönlitteratur;

    Sammanfattning : I syftesbeskrivningen för ämnet svenska i gymnasieskolan står det att undervisning ska behandla skönlitteratur. Ett sätt för lärare att utforma undervisning om skönlitteratur är att arbeta med boksamtal. Boksamtalet som metod svarar då på den didaktiska frågan om hur. LÄS MER

  5. 15. Lässtrategier och läsutveckling : Reading Strategies and Reading Development

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nada Yassine; Hanin Adelemi; [2022]
    Nyckelord :läsförståelse; läsförståelseundervisning; lässtrategier; läsutveckling; metakognition;

    Sammanfattning : Denna systematiska kunskapsöversikt presenterar tidigare gjord forskning på hur lässtrategier samt metoder bidrar till utvecklad läsförståelse. Vi har sammanställt vetenskapliga artiklar och avhandlingar. LÄS MER