Sökning: "metakognitiv"
Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade ordet metakognitiv.
1. Har du blivit formellt inbjuden? : En studie om hur lärare undervisar om formella texter ur ett kompensatoriskt perspektiv och ett sociokulturellt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med syfte att undersöka hur fem legitimerade svensklärare undervisar om det formella textskrivandet i kursen svenska 2 på gymnasienivå. Studien har ett kompensatoriskt perspektiv då skolan och dess lärare ska se till att alla elever får chans att nå så långt de kan. LÄS MER
2. Hur förstår du vad du läser?
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Den här studiens syfte är att undersöka vilka lässtrategier elever i årskurs 3 använder sig av under sin läsning. För att besvara syftet utformades tre frågeställningar över vilka lässtrategier elever i årskurs 3 säger att de använder, vilka lässtrategier de använder och hur medvetna de är över sin lässtrategianvändning. LÄS MER
3. Lättläst litteratur i svenskundervisningen – är det lätt, egentligen? : En didaktisk analys av originalverket och den lättlästa versionen av När hundarna kommer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorikSammanfattning : Denna uppsats syftade till att undersöka några utvalda skillnader mellan originalverket och den lättlästa versionen av När hundarna kommer av Jessica Schiefauer samt undersöka vilka läsarter som kunde kopplas till de båda verken. Eftersom lättläst som genre marknadsför sig som en litteraturform för alla var det intressant att se huruvida en lättläst version av ett verk faktiskt verkar passa alla och om den kan likställas med en “vanlig” roman i relation till kursplanen i svenska på grundskolan. LÄS MER
4. Undervisning i lässtrategier för ökad läsförståelse : En interventionsstudie i årskurs 4
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : This study explores reciprocal teaching and the effectiveness of reading strategies, focusing on linguistic versus metacognitive ability, for improving reading comprehension. The participants were 22 fourth-grade students identified with poor reading comprehension, from two schools in Sweden. LÄS MER
5. Ämnesläsundervisning i biologi : Gymnasieelevers läsning och förståelse av lärobokstext
L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktikSammanfattning : Syftet med detta arbete var att ta reda på hur användning av lässtrategier i biologiundervisning på gymnasiet påverkar elevernas läsförståelse av samt inställning till att läsa lärobokstext i ämnet. Undersökningen var en aktionsstudie där elever under en lektionsserie arbetade med lässtrategier utvalda för ämnet biologi, så kallad ämnesläsundervisning. LÄS MER