Sökning: "metakognitivt lärande"

Visar resultat 11 - 15 av 22 uppsatser innehållade orden metakognitivt lärande.

  1. 11. Gymnasielärares syn på undervisning i läsförståelse och användning av lässtrategier

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ewa Maria Helena Laczo; [2016]
    Nyckelord :kommunikation; läsförståelse; lässtrategier; metakognition; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Under min VFU märkte jag att det fanns det brister i läsförståelse hos många elever som läser svenska som andraspråk på gymnasiet. Det avgjorde syftet för undersökningen, som är att undersöka hur gymnasielärare i svenska som andraspråk ser på sin undervisning i läsförståelse, samt på användningen av lässtrategier i undervisningen. LÄS MER

  2. 12. Loggbok i matematikundervisningen : Elevers perspektiv på skrivande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Emil Johansson; [2016]
    Nyckelord :Mathematics; Writing; Learning; Journal; Education; Matematik; Skriva; Lärande; Loggbok; Undervisning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to illustrate how using journal writing in mathemathics education acts as a tool to support the learning of students. The questions asked to investigate if the purpose was met were: -          In what way do students use journals as a tool to reflect over their own learning? -          In what way do students use journals as a tool to reflect over their effort in class? During six weeks, eighth grade students from two different classes wrote journals after each mathematics lesson. LÄS MER

  3. 13. Barn i behov av särskilt stöd i förskolan -En intervjustudie Children with special needs in preschool -An interview study

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Angelica Leth; [2015]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; förskola; barngruppens storlek; dilemmaperspektiv; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstraktLeth; Angelica (2015). Barn i behov av särskilt stöd i förskolan (Children with special needs in preschool). LÄS MER

  4. 14. Insatser som möjliggör - berättelser från specialskolan för elever med grav språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ulrika Ivarsson; [2015]
    Nyckelord :Kommunikation; delaktighet; lärande; scaffolding; utvecklingszon; grav språkstörning; tillgänglighet;

    Sammanfattning : ProblemområdeI läroplanerna beskrivs hur centralt språket är för kunskapsutveckling och identitetsskapande. Det är både ett mål för kunskapsutveckling och ett verktyg för lärande i skolan. Elever med grav språkstörning har en sårbarhet för språkburen undervisning och svårigheter med förståelse likväl som uttrycksförmåga. LÄS MER

  5. 15. Lässtrategier på gymnasiet : En studie om gymnasieelevers upplevelser av en inkluderande undervisningsmetod

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Anna Nord; [2015]
    Nyckelord :högläsning; inkludering; gymnasieelever; läsförståelse; lässtrategier; lässtrategiundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka gymnasieelevers upplevelser av den inkluderande undervisningsmetoden med lässtrategier. En undervisning som har fokus på textläsning och förståelse av text och är strukturerad utifrån vad som händer innan, under och efter läsning. LÄS MER