Sökning: "metakognitivt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden metakognitivt perspektiv.

  1. 1. Att stödja flerspråkighet med språkinriktad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Malmö Institute for Studies of Migration, Diversity and Welfare (MIM)

    Författare :Katarina Perez; Charlotta Storm; [2021]
    Nyckelord :Metakognition; metaspråk; multimodala verktyg; samhällsvetenskapligt resonemang; transspråkande.;

    Sammanfattning : Vårt syfte med kunskapsöversikten är att undersöka vad forskningen säger om hur lärare bör stödja elever och utforma sin undervisning för att möta de språkliga variationer som finns i skolan idag. Metoden för detta arbete har varit att genom databaser söka efter relevanta vetenskapliga texter samt att koppla dessa till rådande styrdokument i grundskolan samt gymnasieskolan. LÄS MER

  2. 2. Läsning och läromedel : En innehållsanalys av fem läromedel för ämnet svenska riktade mot årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Ida Karström; Marie-Louise Dahlin; [2020]
    Nyckelord :läromedelsanalys; lässtrategier; läsutveckling; svenskämnet; kursplan svenska;

    Sammanfattning : I denna studie har vi gjort en innehållsanalys av fem väletablerade förlagsproducerade läromedel inom ämnet svenska, riktade mot årskurs 6. Denna innehållsanalys gjordes utifrån ett sociokulturellt perspektiv. I vår analys har vi undersökt vilka lässtrategier som tränas i dessa fem läromedel. LÄS MER

  3. 3. Att förstå när man inte förstår : Perspektiv på läsförståelse och metakognition

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Kristin Eriksson; Radempter Johansson; [2020]
    Nyckelord :läsförståelse; läsförståelsestrategier; metakognition; metakognitiva strategier; bedömning;

    Sammanfattning : I den här kvalitativa studien undersöks hur lärare beskriver att de undervisar i och bedömer elevers läsförståelse samt huruvida lärarna kan sägas stödja eleverna till ett högre metakognitivt tänkande. Fem intervjuer genomfördes med lärare verksamma i årskurs 1–6 i en kommun i södra Sverige. LÄS MER

  4. 4. Lärares beskrivningar av språkutvecklande undervisning i specialskolan för elever med dövhet eller hörselnedsättning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Helena Chmaj; Therese Friman; [2018]
    Nyckelord :Språkutvecklande undervisning; dövhet; hörselnedsättning; teckenspråk; specialskola; metakognitivt tänkande; tillgänglig kommunikation; visuell support; explicit instruktion; stöttning; mediering.;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet i denna studie är att belysa hur lärare upplever den språkutvecklande undervisningen av teckenspråkiga elever i specialskolan. Studien belyser den utmaning lärare möter då de undervisar flerspråkiga elever med dövhet eller hörselnedsättning där språkutveckling och kunskapsutveckling sker parallellt. LÄS MER

  5. 5. Socialpsykologisk metakognition : En intervjustudie om gymnasieelevers syn på det egna lärandet

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Veronica Gustavsson- Rydenvald; [2017]
    Nyckelord :metacognition; knowledge; learning; vocational pedagogy; sociopsychological perspective; metakognition; kunskap; lärande; yrkespedagogik; socialpsykologiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Som verksam gymnasielärare har jag ett stort intresse för elevers lärande och hur betydelsefull relationen mellan elev och lärare är för elevernas kunskapsutveckling. Jag ser en förändring i hur elever förhåller sig till sitt eget lärande och att de inte tror på sin förmåga att lyckas med sina studier. LÄS MER