Sökning: "metakognitivt tänkande"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden metakognitivt tänkande.
1. Läsförståelsestrategier inom SO-ämnena : En kvalitativ studie med inriktning på undervisning i mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : I SO-undervisning möter eleverna en mängd olika ämnesspecifika texter, vilka kräver en god läsförståelseförmåga. Internationella studier visar dock en negativ utveckling av läsförståelse bland svenska elever. LÄS MER
2. Självbedömning : utifrån DiNO:s lärarhandledning
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Den här studien diskuterar självbedömningens roll utifrån ett lärarperspektiv. Självbedömning är en av två underkategorier till formativ bedömning, den andra är kamratbedömning. LÄS MER
3. Läsning och läromedel : En innehållsanalys av fem läromedel för ämnet svenska riktade mot årskurs 6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : I denna studie har vi gjort en innehållsanalys av fem väletablerade förlagsproducerade läromedel inom ämnet svenska, riktade mot årskurs 6. Denna innehållsanalys gjordes utifrån ett sociokulturellt perspektiv. I vår analys har vi undersökt vilka lässtrategier som tränas i dessa fem läromedel. LÄS MER
4. Att förstå när man inte förstår : Perspektiv på läsförståelse och metakognition
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : I den här kvalitativa studien undersöks hur lärare beskriver att de undervisar i och bedömer elevers läsförståelse samt huruvida lärarna kan sägas stödja eleverna till ett högre metakognitivt tänkande. Fem intervjuer genomfördes med lärare verksamma i årskurs 1–6 i en kommun i södra Sverige. LÄS MER
5. Att läsa mellan raderna. Om flerspråkiga elevers avancerade läsförståelse
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Uppsatsen skrivs inom ramen för ett VR-finansierat projekt, Läsa mellan raderna, som handlar om huruvida en dialogbaserad undervisning ger elever bättre förutsättningar att utveckla sin läsning, än en mer traditionell monologisk undervisning. Tio klasser (årskurs sju) från fyra olika skolor har deltagit i den så kallade experimentgruppen och lärarna i studien har följt ett dialogiskt undervisningsupplägg. LÄS MER