Sökning: "metareflektion"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet metareflektion.

  1. 1. Surfplattan i förskolebarnsutbildning. : En kvalitativ studie om didaktiskafördelar och nackdelar i förskollärares berättelser omsurfplattan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Fredrik Ellestad; Nathan Jeroense; [2024]
    Nyckelord :Design för lärande; surfplatta; didaktik; Learning design sequences; förskola; förskollärare; lek; multimodalitet; kommunikation;

    Sammanfattning : Undersökningen syftade till att utforska och skapa förståelse för vilka didaktiska fördelar och nackdelar som återberättas av förskollärare relaterat till användning av surfplattor för barnens utbildning i förskolan. Detta då digitala verktyg i förskolan är en ständigt pågående debatt. LÄS MER

  2. 2. ”Jag förstår mer hur detta med kolonialism är så djupt rotat i oss.” : Det medvetandegörande litteratursamtalet som transformativt lärande

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hanna Nordlander; [2023]
    Nyckelord :litteraturpedagogik; litteratursamtal; transformativt lärande;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om hur samtal om litteratur i skolan kan vara en del av ett lärande som gynnar fördjupad förståelse av erfarenheter av exempelvis rasism, diskriminering och de maktstrukturer som upprätthålls av dessa. Skolan framhävs i Läroplanen för gymnasieskolan (Skolverket 2011a) som en viktig mötesplats för att tillvarata kulturell mångfald, där ovan nämnda erfarenheter kan vara en pusselbit för en lyhörd samexistens i samhället. LÄS MER

  3. 3. Är jag för ung för att röra på mig? : En studie om yngre barns motorik ur ett förskollärarperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Johanna Warntoft; Ida Wendel; [2016]
    Nyckelord :förskola; barn; motorik; rörelse; hälsa;

    Sammanfattning : Studien handlar om hur yngre barns rörelseglädje och motorik stimuleras genom planerade rörelseaktiviteter inomhus. Syftet med studien är att ta reda på hur förskollärare resonerar och förhåller sig till yngre barns rörelseglädje och motorik. LÄS MER

  4. 4. Autofiktionens estetik : En undersökning av exemplen Stig Larsson, Marcus Birro och Karl Ove Knausgård

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Gustav Borsgård; [2013]
    Nyckelord :autofiktion; estetik; romantik; knausgård; birro; larsson;

    Sammanfattning : Autofiktion är ett omdiskuterat genrebegrepp som fått ökad aktualitet i Sverige under de senaste decennierna genom en rad verk som positionerat sig på gränsen mellan verklighet och fiktion. Med denna uppsats vill jag lyfta fram tre av dessa verk, nämligen Karl Ove Knausgårds Min kamp (2009), Stig Larssons När det känns att det håller på ta slut (2012) och Marcus Birros Släng alla kartor (2012). LÄS MER

  5. 5. Jag spelade lite som jag kände mig på riktigt : en metareflektion kring dramapedagogik

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Ottosson; [2012]
    Nyckelord :Dramapedagogik; Drama; Reflektion; Dewey; Fiktion; Improvisation; Deltagande observation;

    Sammanfattning : En kvalitativ etnografiinspirerad studie med hermeneutisk ansats och med syftet att undersöka den dramapedagogiska reflektionens särdrag genom att se hur reflektion kan komma till uttryck i dramapedagogisk verksamhet. Studien vill belysa hur begreppet reflektion kan förstås i en dramapedagogisk kontext och ställer sig frågan om reflektion kan förstås som något annat än en verbal kognitiv process. LÄS MER