Sökning: "metod filmanalys"
Visar resultat 16 - 20 av 23 uppsatser innehållade orden metod filmanalys.
16. Autenticitet som karaktärsdrag – Den lilla destinationens kamp för överlevnad
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : Sammanfattning Titel: Autenticitet som karaktärsdrag – Den lilla destinationens kamp för överlevnad Nivå: Kandidatuppsats Institution: Institutionen för Service Management, Lunds Universitet, Campus Helsingborg Författare: Rebecka Arbman, Jessica Schmid & Sofie Skotte Handledare: Fredrik Nilsson Bakgrund och problem: Dagens stora utbud av destinationer sätter stor press på marknadsföringens kvalitet, då destinationer måste tävla om turisternas uppmärksamhet. För destinationer är det därför viktigt att, genom att utnyttja sina tillgångar, skapa en positiv image, ett starkt varumärke och en konkurrenskraftig position på marknaden. LÄS MER
17. Häxa,offer, moder, revolutionär eller fjortis? : En analys av hur kvinnor framställs pånutida svensk film baserade på originalmanus
Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och itSammanfattning : Uppsatsens titel: Häxa, offer, moder, revolutionär eller fjortis? – En analys av hur kvinnor framställs på nutida svensk film baserade på originalmanus Seminariedatum: 2011-05-31 Ämne/Kurs: Filmproduktion 7, examensarbete filmproduktion Författare: Marie Lindberg & Linda Nilsson Handledare: Maj Asplund Carlsson Nyckelord: Filmanalys, genus, kvinnliga stereotyper, originalmanus, svensk film. Syfte: Syftet med vårt arbete är att analysera hur kvinnor framställs i fem svenska filmer med originalmanus och som utspelas i nutiden. LÄS MER
18. Dockor, hyenor och kärlek : En jämförande studie av de politiska valfilmerna inför valet 2010
Kandidat-uppsats, Humanistiska fakulteten; Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK); Stockholms universitetSammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att klarlägga hur de politiska partierna formulerar sitt budskap i tv-reklam inför valet till Sveriges riksdag 2010. Teoretiska perspektiv: I denna studie används teori om politisk kommunikation, reklam och marknadsföring. Metod: Tre olika metoder användes vid denna studie. LÄS MER
19. Där vilda saker är : en didaktisk metod för att formulera upplevelse
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : Detta arbete undersöker hur man kan bearbeta och formulera upplevelser av en film med hjälp av figural analys. Denna analys har jag hittat i filmvetenskapens fält. Syftet är att med hjälp av denna vidga filmens möjligheter som verktyg i skolan. LÄS MER
20. She's a lady - Bilder och betydelser av kvinnors sexualiteter
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka filmiska skildringar av kvinnor och deras sexualitet samt att analysera och diskutera skildringarna utifrån teorier om genus, makt och film. Arbetet görs utifrån ett feministiskt perspektiv där premissen är att kvinnor underordnas män på grund av sitt kön och att filmens narrativa struktur är utformad efter patriarkala språkstrukturer. LÄS MER