Sökning: "metod gruppintervju"

Visar resultat 1 - 5 av 83 uppsatser innehållade orden metod gruppintervju.

  1. 1. NPF-mödrars livsvärld. Om känslor kring diagnostisering och bemötande

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Vanesa Lunde; [2023-03-22]
    Nyckelord :NPF; ADHD; autism; mödrar;

    Sammanfattning : Syfte: Den här studiens syfte är att belysa och problematisera motsättningarna mellan samhällets förväntan på barns utveckling och NPF-mödrars känsla av osäkerhet och otillräcklighet, som byggs upp i mötet med omgivningens krav. Genom detta ämnar studien ge förslag till förbättringar gällande bemötande från vård och skola gentemot föräldrar, samt andra övergripande förbättringar i samhället för att minska den snäva syn på normalitet som råder. LÄS MER

  2. 2. Intrauterin fosterdöd : Barnmorskors erfarenheter av förlossning med intrauterin fosterdöd - En intervjustudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Melissa Hansell; Caroline Fast; [2023]
    Nyckelord :Barnmorskor; bemötande; intrauterin fosterdöd; stöd; utbildning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förlossningar med intrauterin fosterdöd kan vara en utmanande uppgift för barnmorskor. Barnmorskor kan känna sig oförberedda och sakna verktyg inför att handha en förlossning med intrauterin fosterdöd. LÄS MER

  3. 3. Fritidshemslärares resonemang om specialpedagogik i fritidshemmet : En kvalitativ studie kring fritidshemslärares möjligheter och utmaningar i arbetet med specialpedagogik i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emmie Bohman; Josefine Pedersen; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; Fritidshemslärare; Inkludering; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur fritidshemslärare resonerar om specialpedagogik i fritidshemmet och vilka möjligheter och utmaningar arbetet medför. Syftet utgår från tre frågeställningar som är: Hur resonerar fritidshemslärare om specialpedagogik?, Hur använder sig fritidshemslärare av specialpedagogik i fritidshemmet? och Vilka möjligheter och utmaningar finns det i arbetet med specialpedagogik i fritidshemmet?. LÄS MER

  4. 4. Muntligt berättande som språkutvecklande verktyg för flerspråkiga barn : Förskollärares erfarenheter och kunskaper om muntligt berättande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ulrika Alfredsson; Åsa Johansson; [2022]
    Nyckelord :multilingualism in preschool; oral storytelling; language development in preschool; språkutveckling i förskolan; flerspråkighet i förskolan; muntligt berättande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare upplever att muntligt berättande påverkar språkutvecklingen hos flerspråkiga barn. Studien utgår från en kvalitativ metod. Empirin samlades in genom fem semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Möten med det obekanta : En musikpedagogisk undersökning om att utmana trygghetszonen i ensemble.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Johannes Broborn; [2022]
    Nyckelord :repertoar; gymnasiet; ensemble; populärmusik; mångkultur; musikpedagogik;

    Sammanfattning : Den här undersökningen tar sin utgångspunkt i tidigare forskning som pekar på att musikun-dervisningen i Sverige rör sig inom en tämligen begränsad trygghetszon gällande bland annat genre, repertoar och innehåll. Mitt syfte med studien har varit att undersöka gymnasieelevers upplevelser av att musicera utanför det välbekanta samt undersöka tankebanor och resonemang kring repertoar i ensembleundervisningen på gymnasiet. LÄS MER