Sökning: "metod kodning"
Visar resultat 1 - 5 av 241 uppsatser innehållade orden metod kodning.
1. ”Man behöver belysa ämnen för att kunna höja dem” En aktionsforskningsstudie om vilka kunskaper och färdigheter inom estetiska uttrycksformer som kan utvecklas genom kollegialt lärande.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syfte: Syftet med utvecklingsarbetet är att undersöka vilka didaktiska kunskaper och färdigheter inom estetiska uttrycksformer som uppmärksammas, utvecklas och konstrueras i kollegiala samtal tillsammans med pedagoger i förskolan. Teori: Utvecklingsarbetet har sin bärande teorigrund utifrån socialkonstruktionistiskt perspektiv men också med inslag från didaktikens ramverk. LÄS MER
2. Barngruppsstorlek i förskolan : påverkan på barnen och förskolans verksamhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Utifrån Skolverkets (2016b) riktlinjer för barngruppsstorleken i våra svenska förskolor bör åldersgrupper 1-3 år innefatta maximalt 12 barn och 4-5 år 15 barn. Idag är dock nästan varannan barngrupp större än riktlinjerna anger vilket skapat debatt och diskussioner om hur barngruppsstorleken påverkar förskolans verksamhet och barnens möjligheter samt välbefinnande. LÄS MER
3. Implementering av GRI-standarder och riktlinjer: Fördelar och Utmaningar i Hållbarhetsredovisningen : En kvalitativ studie av svenska statliga företag
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Titel: Implementering av GRI-standarder och riktlinjer: Fördelar och Utmaningar i Hållbarhetsredovisningen. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi. Författare: Sofia Ivarsson och Sofie Skalberg. Handledare: Jean Claude Mutiganda. LÄS MER
4. ”Tänk när vi blir ryggsäckar…” En kvalitativ aktionsforskningsstudie om historielärarstudenters historiemedvetande och dess påverkan på det historiska samtalet
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att bidra till kunskapen om hur historielärarstudenter förstår historia och tillämpar historiska kunskaper och färdigheter i historiska samtal Teori: Studien har sitt främsta intresse inom historiedidaktik. Studiens teoretiska ansatser faller inom den sociokulturella ansatsen och den som ramas in med historiemedvetande. LÄS MER
5. Framing Basic Income in Finnish Newspapers
Master-uppsats, Göteborgs universitet/FörvaltningshögskolanSammanfattning : Syfte: Att generera en beskrivning av de ramar och aktörer som verkar inom finsk media i diskursen kring basinkomst, som ett bidrag till den forskning som söker lösningar på framtidens hotade trygghet, till effekt av arbetsmarknadens automatisering. Teori: Uppsatsen använder sig främst av Framing Theory (Inramningsteori) och Agenda Setting Theory (Agendasättande). LÄS MER