Sökning: "metod textanalys genus"

Visar resultat 1 - 5 av 74 uppsatser innehållade orden metod textanalys genus.

  1. 1. ”Det fanns en plats i världen som var perfekt utformad efter henne men fel för : En genusanalys samt didaktisk analys av Nora eller Brinn Oslo brinn i relation till gymnasieskolans värdegrundsuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Johanna Sjöberg; [2023]
    Nyckelord :Nora eller Brinn Oslo brinn; genus; avundsjuka; svartsjuka; endometrios; litteratursamtal; tematisk undervisning; värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar Johanna Frids roman Nora eller Brinn Oslo brinn (2018). Syftet med analysen är att synliggöra genuskonstruktion i romanen samt undersöka hur denna skulle kunna användas i undervisningen i relation till det värdegrundsarbete som föreskrivs av Skolverket. LÄS MER

  2. 2. Flicka, pojke, människa : En intersektionell genusstudie med särskilt fokus på maskulinitet i Jessica Schiefauers ungdomsroman Pojkarna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Johanna Zetterström; [2022]
    Nyckelord :Pojkarna; Jessica Schiefauer; intersektionalitet; performativitet; den heterosexuella matrisen; hegemonisk maskulinitet; homosocialt begär; heteronormativitet; kön; sexualitet; ålder; ungdomsroman;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker Jessica Shiefauers ungdomsroman Pojkarna ur ett intersektionellt, genus och maskulinitetsteoretiskt perspektiv. Analysen handlar om hur genus konstrueras och framställs i samverkan med andra kategorier som ålder och sexualitet, men också vad som präglar pojkars umgängeskoder i romanen och hur huvudkaraktären Kims upplevelse av sin egen kropp och identitet utvecklas i förhållande till detta. LÄS MER

  3. 3. Narges sökande efter Sitare : En intersektionell analys av Fateme Behros roman I skuggan av Sitare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Hivi Kalid; [2022]
    Nyckelord :Intersektionell teori; kvalitativ textanalys; genus; etnicitet; sexualitet; Narges; Sitare;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker Fateme Behros roman I skuggan av Sitare där syftet är att ta reda på hur etnicitet, genus och sexualitet samverkar samt om huvudpersonerna Narges och Sitare intar en över- eller underordnad position i relation till etnicitet, genus och sexualitet. Den metod som används för att undersöka detta är en kvalitativ textanalys. LÄS MER

  4. 4. Barnböcker ur ett genusperspektiv : En text och bildanalys av de böcker som högläses för elever i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sofia Ekelund; Alexsandra Blegel; Emelia Jangstål Bäckman; [2022]
    Nyckelord :genus; böcker; skönlitteratur; högläsning; könsrepresentation; könsmönster; barnböcker;

    Sammanfattning : This study was conducted with the aim to make gender representation visible in books that are being read-aloud to pupils in the grades 0-3. The study was based on two questions: “What does the representation of gender look like in the books that are being read aloud to the pupils?” and “What does the figuration of the books' characters look like from a gender perspective?”. LÄS MER

  5. 5. "Som en hemlig eld" : En kvalitativ textanalys av representationen av sexualitet i tre skönlitterära böcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Fjellborg; [2022]
    Nyckelord :gymnasiet; representation; sexualitet; sexuell läggning; skönlitteratur; svenskämnet;

    Sammanfattning : Följande examensarbete undersöker representationen av sexualitet i tre skönlitterära böcker, med syftet att bidra med kunskap om vilka normer gällande sexualitet som elever möter i litteraturundervisningen i gymnasieskolans svenskämne. Undersökningen sätts i relation till svenskämnets syfte samt gymnasiets värdegrund för att utreda huruvida representationen i romanerna lever upp till det som formulerats i de dokumenten. LÄS MER