Sökning: "metodansats beskrivning"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden metodansats beskrivning.

  1. 1. Den (o)fria leken i förskolans kontext : En kvalitativ studie om förskollärares syn på barns fria lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mariell Jurås; Josephine Nilsson; [2023]
    Nyckelord :free play; preschool; power structures; postmodern; democracy; fri lek; förskola; makt; postmodernism; demokrati;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur förskollärare beskriver barns fria lek i förskolan, och de maktstrukturer som kan uppstå mellan vuxna och barn ur ett postmodernt perspektiv. Studiens metodansats är kvalitativ och undersöker ämnet med hjälp av intervjuer som metod. LÄS MER

  2. 2. Vad innebär det att vara ung chef? : En etnografisk studie om vad det innebär att arbeta som ung chef inom den offentliga sektorn idag.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Amanda Palm; Hanna von Rüdiger; [2023]
    Nyckelord :unga chefer; ledarskap; etnografi; emotionssociologi; det dramaturgiska perspektivet; symboliska interaktionism;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte ett tämligen outforskat område som vi anser borde uppmärksammas: vad det innebär att arbeta som ung chef inom offentlig sektor idag. Studiens urval utgick ifrån en medelstor kommun i Sverige där fyra unga chefer valdes ut. LÄS MER

  3. 3. Lärare och skolutveckling : Att vara en del av en skolas utvecklingsarbete

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Margareta Winberg; [2023]
    Nyckelord :skolutveckling; skolförbättring; förändringsprocesser; school development; professional learning;

    Sammanfattning : Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 22) ger ett tydligt uppdrag till alla verksamma lärare att ta ansvar för skolans utveckling. Tidigare forskning visar hur olika förändringsprocesser kan förstås, där finns även beskrivet vilka faktorer som gynnar ett utvecklingsarbete och vad som leder till varaktig förändring och därmed även påverkar elevers måluppfyllelse i positiv riktning. LÄS MER

  4. 4. Att möta alla elever : Lärares tolkning och beskrivning av differentierad engelskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Ida Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; inkludering; engelskundervisning; fenomenografi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att identifiera hur engelsklärare i årskurs 4–6 uppfattar begreppet differentierad undervisning, samt urskilja hur begreppet förankras i undervisningen. Syftet uppnås genom att besvara frågorna om hur lärare tolkar begreppet differentierad undervisning, vad lärare anser vara viktiga kunskaper och färdigheter för att lyckas med en differentierad undervisning i engelska samt hur de deltagande lärarna beskriver sin differentierade engelskundervisning. LÄS MER

  5. 5. Drama i förskolan : Förskollärares uppfattningar av drama i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Cecilia Utbult; [2023]
    Nyckelord :preschool; preschool teachers’conception; drama; drama in education; phenomenography; förskola; förskollärares uppfattningar; drama; dramapedagogik; fenomenografi;

    Sammanfattning : Drama beskrivs i forskning främja positiva egenskaper hos individer i förhållande till sin omvärld. I förskolans läroplan (Skolverket, 2018) lyfts drama fram som en uttrycksmetod för lärande i andra ämnen och inte som en viktig konstform i sig. Syftet med studien är att öka kunskap om förskollärares syn på drama i förskolan. LÄS MER