Sökning: "metodavsnitt"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet metodavsnitt.

  1. 1. Unruly Things. Om översättning av animathet i Catherynne M. Valentes The Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of Her Own Making

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Översättarutbildningen

    Författare :Kristina Escobar; [2023]
    Nyckelord :The Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of Her Own Making; fantasy; barnlitteratur; intertextualitet; animathet; adekvansinriktad översättning; läsförståelse; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en tudelad analys av barn- och ungdomsboken The Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of Her Own Making av Catherynne M. Valente. Den första delen är en källtextanalys i vilken bland annat bokens kontext, teman, narration och stil studeras. LÄS MER

  2. 2. SFI - DEN KONTINUERLIGA VUXENUTBILDNINGEN

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Charlott Zsoldos; [2021-11-04]
    Nyckelord :SFI; kontinuerlig utbildning; arbetsmarknad; policyanalys; intervjuanalys; diskursanalys; integration; etablering; Arbetsförmedlingen; genomströmning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur verksamheter påverkas av att vuxenutbildningen ska bedrivas kontinuerligt under hela året och vad det finns för normer, värderingar och politik som är inbäddade i den nuvarande formen av Komvux SFI. Teori: Utgångspunkt för uppsatsen har varit socialkonstruktivistisk teori med en interpretativ ansats. LÄS MER

  3. 3. Lärarens synsätt på skönlitteratur i undervisningen : Med inriktning på högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lilian Nguyen; Elina Lind; [2021]
    Nyckelord :bokval; högläsning; kunskapsutveckling; skönlitteratur; undervisning.;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks och presenteras hur skönlitteratur används i undervisningen. Forskningsstudiens syfte är att undersökning verksamma lärare i F-3 och deras föreställningar kring användningen av skönlitteratur i undervisningen, med fokus på högläsningen. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktyg i multimodalt textskapande : En litteraturstudie om relationen mellan digitala verktyg och multimodalt textskapande för elever i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linn Daulin; Jonna Wedegård; [2021]
    Nyckelord :Digitala verktyg; lärplattor; multimodalt textskapande; skrivutveckling; F-3;

    Sammanfattning : Skolan präglas av det digitaliserade samhälle vi lever i idag. I och med det har digitala verktyg på senare år integrerats i undervisningen. De digitala verktygen möjliggör för multimodala arbetssätt vilket bidrar till en varierad undervisning. LÄS MER

  5. 5. Pojkars och unga mäns utsatthet i en hederskontext

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Mirlinda Hajrizi; Emma Todorovic; [2021]
    Nyckelord :Honor-related violence and oppression; culture of honor; boys; young men; exclusion; victim; Hedersrelaterat våld och förtryck; hederskultur; pojkar; unga män; utestängning; offer;

    Sammanfattning : Hajrizi, M & Todorovic, E. Forskningsläget avseende att som pojke eller ung man leva i en hederskontext. Examensarbete i socialt arbete 15 högskolepoäng.Malmö Universitet: Fakulteten för hälsa och samhälle, Institutionen för socialt arbete, 2021. LÄS MER