Sökning: "metoddiskussion kvalitativ metod"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden metoddiskussion kvalitativ metod.

  1. 1. Barn och unga vuxnas upplevelser av att leva med diabetes typ 1 : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Julia Myrén; Andrea Forslund; [2023]
    Nyckelord :Diabetes type 1; experiences; young adults; children; literature review; self-care; suffering; adolescence; Diabetes typ 1; upplevelser; unga vuxna; barn; litteraturöversikt; egenvård; lidande; tonår;

    Sammanfattning : Diabetes Mellitus typ 1 är en kronisk sjukdom som medför drastiska livsstilsförändringar samt kräver ständig planering och anpassning i vardagen för att optimera god egenvård och förebygga kort- samt långsiktiga komplikationer. Det är således av intresse att utforska barn och unga vuxnas upplevelser av att leva med diabetes typ 1 under den redan utmanande tidpunkten i livet som utgörs av tiden mellan barndom och vuxenliv. LÄS MER

  2. 2. Erfarenheter under pandemin hos patienter med psykossjukdom

    Magister-uppsats,

    Författare :Elin Bladmyr; Sulltan Jakupi; [2022-06-20]
    Nyckelord :Pandemi; Psykos; Upplevelser; Slutenvård; Öppenvård; Vardagsliv;

    Sammanfattning : Inledning: Covid-19 pandemin drabbade världen år 2020 och medförde en social distansering i flertalet länder. Det finns en kunskapslucka i Sverige kring hur pandemin och restriktionerna har påverkat personer med allvarlig psykisk sjukdom. LÄS MER

  3. 3. Kunskapsformer i kursplaner i kemi : En jämförande analys av Lgr 11 och Lgr 22

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Viktoria Dahlin; [2022]
    Nyckelord :episteme; fronesis; kemi; kunskapsform; kursplan; kvalitativ analys; läroplan; techne;

    Sammanfattning : Höstterminen 2022 kommer den nya läroplanen Lgr 22 att ersätta den nuvarande läroplanen Lgr 11. Det är därför viktigt att lärarna redan nu sätter sig in i kursplaner i de ämnena de undervisar i. Detta är för att börja förbereda och planera för undervisning inför höstterminen. LÄS MER

  4. 4. Att flyta på ytan eller dyka till djupet : En studie om läsarter, lässtrategier och instuderingsfrågors inflytande påelevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Anna Vallin; [2021]
    Nyckelord :didactics; intervention study; Upper Secondary School; reading strategies; Swedish; the design of study questions; surface understanding; deep understanding; surface reading; deep reading; didaktik; djup förståelse; djup läsförståelse; gymnasium; interventionsstudie; lässtrategi; svenska som ämne; textfrågors utformning; ytlig förståelse; ytlig läsförståelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att som elev läsa och tillgodogöra sig en läst text beskrivs som antingen ytlig läsningeller djup läsning. Ytlig läsning beskrivs innebära ytlig förståelse och att läsningen där stannarvid textens sakinnehåll och vid detaljer. LÄS MER

  5. 5. Att leva med hjärntumör : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Jonas Schmidt Lyrberg; Sara Persson; [2020]
    Nyckelord :Brain tumor; Experience; Health; Suffering; Care; Hjärntumör; Upplevelse; Hälsa; Vårdande; Lidande;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige insjuknar ca 2000 personer i hjärntumör varje år. En hjärntumör kan vara antingen elakartad eller godartad, varav den förstnämnda är den vanligaste. Symtomen och prognosen vid en hjärntumör varierar beroende av vilken typ av tumör det handlar om och var i hjärnan tumören sitter. LÄS MER