Sökning: "metoddiskussion"

Visar resultat 11 - 15 av 71 uppsatser innehållade ordet metoddiskussion.

  1. 11. Att få göra sin röst hörd : En studie kring Community Music Therapy i Sverige

    Magister-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Oskar Kvant; [2021]
    Nyckelord :Musikterapi; Sverige; Community Music Therapy;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utifrån ett hermeneutiskt perspektiv utforska några inom musikterapiområdet insatta personers uppfattningar om Community Music Therapy inom svensk musikterapi, utifrån frågeställningarna: Hur uppfattas det svenska musikterapilandskapet? Vilken betydelse anses inriktningen Community Music Therapy ha inom svensk musikterapi? På vilka sätt och inom vilka samhällsområden i Sverige anses CoMT kunna fylla en funktion? Uppsatsen grundar sig i hermeneutisk vetenskapsfilosofi och metoden utgörs av kvalitativa, halvstrukturerade intervjuer som analyserats utifrån tematisk analys. Resultatet består av en tre metaforiska teman: Vilse i behandlingslandskapet, med undertemana Svårt att synas och höras, Som en smygande kameleont samt En glänta dit solljuset når ner. LÄS MER

  2. 12. Utomhusundervisningens påverkan på ämnet biologi : en kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Benjamin Ramezic; Viktor Börjesson; [2021]
    Nyckelord :utomhusundervisning; biologi; natur; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna kunskapsöversikt kommer att handla om utomhuspedagogikens påverkan på undervisningen inom ämnet biologi och vad forskningen säger om det. En kartläggning kommer också att genomföras för att förtydliga de aspekter som påverkas av utomhuspedagogikens följder. LÄS MER

  3. 13. Att flyta på ytan eller dyka till djupet : En studie om läsarter, lässtrategier och instuderingsfrågors inflytande påelevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Anna Vallin; [2021]
    Nyckelord :didactics; intervention study; Upper Secondary School; reading strategies; Swedish; the design of study questions; surface understanding; deep understanding; surface reading; deep reading; didaktik; djup förståelse; djup läsförståelse; gymnasium; interventionsstudie; lässtrategi; svenska som ämne; textfrågors utformning; ytlig förståelse; ytlig läsförståelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att som elev läsa och tillgodogöra sig en läst text beskrivs som antingen ytlig läsningeller djup läsning. Ytlig läsning beskrivs innebära ytlig förståelse och att läsningen där stannarvid textens sakinnehåll och vid detaljer. LÄS MER

  4. 14. Lässtrategier för läsförståelse : Reading strategies for reading comprehension

    M1-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ina Frank; Emma Åsälv; [2021]
    Nyckelord :F-3; läsförståelse; lässtrategier; metakognitiva förmågor; självreglerat lärande; strategiprogram;

    Sammanfattning : Den systematiska översikten presenterar vetenskaplig grundad kunskap om hur lässtrategier kan bidra till utvecklad läsförståelse för elever i F-3. Det är en sammanställning av vetenskapliga artiklar och studier inom utbildningsvetenskap. LÄS MER

  5. 15. Något eget, något nytt, något lånat och någonting skräddarsytt : En kvalitativ intervjustudie om lärares tolkningar av och arbete med skapande i musik- och kulturskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Oskar Östlund; [2021]
    Nyckelord :music-making; creating music; creativity; composing; a hermeneutic perspective; musikskapande; skapande i musik; kreativitet; komposition; hermeneutiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka kulturskolepedagogers uppfattningar om skapande i musikundervisning. Detta har gjorts genom att besvara tre frågeställningar: Hur tolkar kulturskolepedagoger aktiviteten skapande i musikundervisning? Hur beskriver kulturskolepedagoger sitt arbete med skapande i musikundervisning? Vilka hinder ser kulturskolepedagoger för elevers skapande i musikundervisning? Arbetet har haft ett genomgående hermeneutiskt perspektiv och vilar på en interpretativistisk kunskapssyn. LÄS MER