Sökning: "metoddiskussion"

Visar resultat 6 - 10 av 71 uppsatser innehållade ordet metoddiskussion.

  1. 6. Språkets påverkan på andraspråkselevers provtagande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Fatima Abo Nowfal El-Jechi; [2022]
    Nyckelord :Andraspråkselever; anpassningar; matematik och provtagande.;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt behandlar språkliga svårigheter med matematiken, specifikt för elever med andraspråk, vid provtagande. Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka hur forskning belyser språkets påverkan på andraspråkselevers provtagande i matematik på grundskolenivå. LÄS MER

  2. 7. Användandet av Flumazenil inom prehospital omvårdnad : En litteraturstudie

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Per Stigson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Inledning: Det här är en scoping review som kartlägger evidensen för- och emot användandet av Flumazenil vid förgiftningar orsakade av bensodiazepiner. Bakgrund: Bensodiazepiner har en sedativ effekt och förgiftning kan ge djup medvetslöshet. Det är ett starkt beroendeframkallande läkemedel. LÄS MER

  3. 8. Kunskapsformer i kursplaner i kemi : En jämförande analys av Lgr 11 och Lgr 22

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Viktoria Dahlin; [2022]
    Nyckelord :episteme; fronesis; kemi; kunskapsform; kursplan; kvalitativ analys; läroplan; techne;

    Sammanfattning : Höstterminen 2022 kommer den nya läroplanen Lgr 22 att ersätta den nuvarande läroplanen Lgr 11. Det är därför viktigt att lärarna redan nu sätter sig in i kursplaner i de ämnena de undervisar i. Detta är för att börja förbereda och planera för undervisning inför höstterminen. LÄS MER

  4. 9. Tysta barn i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärarna ger uttryck för och arbetar med de tysta barnen i förskolans kontext.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Linnea Eriksson; Linnea Lindahl; [2022]
    Nyckelord :Silent children; relational pedagogy; preschool teachers; semi-structured interviews; Tysta barn; relationell pedagogik; förskollärare; semi-strukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att lyfta och bidra med kunskap om förskollärares arbete med de tysta barnen i förskolan och genom detta belysa ett underbeforskat område, som av erfarenhet är av relevans för den pedagogiska praktiken. Studien antar en kvalitativ ansats med fem semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 10. Lärande genom litteratursamtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Zuniga; Klara Skogulf Björnskär; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Kunskapsöversiktens syfte är att ta reda på vad högstadie- och gymnasieelever lär sig genom litteratursamtal. Arbetet utgår från frågeställningen: Hur är litteratursamtal givande för elevers lärande och vilka faktorer påverkar utfallet? I metoden går vi igenom sökprocessen och urvalsprocessen för de källor som ligger till grund för detta arbete. LÄS MER