Sökning: "metoder i textilslöjd"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden metoder i textilslöjd.

  1. 1. DEN PERSONLIGE SLÖJDLÄRAREN : En kvalitativ intervjustudie om uppstartsmomentets betydelse för fungerande undervisning i trä och metallslöjd.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Fredrik Söderberg; [2023]
    Nyckelord :uppstartsmomentet; relation; personlig undervisning; fungerande metoder.;

    Sammanfattning : Ämnet slöjd innebär relativt stor frihet för både för lärare och elever men eftersom det handlar om ett obligatoriskt skolämne som ska ge eleverna verktyg till ”kreativitet, handlingsberedskap och förmåga att överväga olika lösningar och tillvägagångssgssätt” (Skolverket, 2022, s.218) finns anledning att synliggöra metoder och arbetssätt som möjliggör detta. LÄS MER

  2. 2. Street art : Konst eller kriminalitet i bild- och slöjdundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Helena Ulfsdotter; [2013]
    Nyckelord :gatukonst; graffiti; ämnesintegrering; bild; textilslöjd;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att belysa möjligheter och metoder för ett ämnesövergripande arbetssätt mellan bild och slöjd genom nutida konst-och hantverksfenomen såsom gatukonst och graffitiarterna, samt att undersöka pedagogernas uppfattningar om de sätt genom vilka de arbetar med dessa konst- och hantverksfenomen i undervisning och i sina kurser. Utgångspunkten är att studien ska besvara hur lärarna arbetar ämnesintegrerat mellan Bild och Slöjd och hur pedagogerna förhåller sig till gatukonst och graffitiarterna i sin undervisning och i sin verksamhet. LÄS MER

  3. 3. Elevers självständighet i textilslöjd

    M1-uppsats, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Inger Ekbom; [2012]
    Nyckelord :slöjdundervisning; arbetsprocess; värdering;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning var att studera hur textillärare arbetar för att stärka elevers ansvarstagande för sin inlärning i slöjden. Vidare var syftet att öka kunskapen om hur lärare arbetar med att få elever delaktiga i slöjdens arbetsprocess. LÄS MER

  4. 4. Alla barn är unika... : Utmaningar, undervisningsmiljöer och hur man kan hantera elevers behov av särskilt stöd i textilslöjd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildning, kultur och medier

    Författare :Helena Sandberg; Sara Sebelius; [2010]
    Nyckelord :Textilslöjd; specialpedagogik; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; utmaningar; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur textillärare kan hanterar undervisningens alla utmaningar när det gäller elever med särskilda behov och hur rustade de är inför uppgiften att hantera olika situationer. De metoder som användes i undersökningen är kvalitativ intervju med öppna frågor och litteratursökning. LÄS MER

  5. 5. Självständigt arbete i textilslöjden - fungerar det ?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetiska ämnen i Lärarutbildningen Umeå

    Författare :Lena Österlund; [2007]
    Nyckelord :kognitiv utveckling; kunskap; arbetsbeskrivningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om elever har tillräckliga kunskaper för att klara av självständigt textilslöjdsarbete. Dessutom undersöks användningen av arbetsbeskrivningar och hur dessa bör utformas för att gynna elevers självständighet. LÄS MER