Sökning: "metoder inom systemvetenskap"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden metoder inom systemvetenskap.

  1. 1. Designprocessen och maskininlärning: Framtiden för användarcentrerad design

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Lisa Marie Karin Gärdhammar; [2024]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; Machine Learning; Design process; Journey Mapping; Empathy; User experience; Customer experience; Artificiell intelligens; Maskininlärning; Designprocessen; Journey Mapping; Empati; Användarupplevelse; Kundupplevelse;

    Sammanfattning : Artificiell intelligens (AI) och i synnerhet maskininlärning (ML) har inom UX-design visat potential att förbättra designprocessen genom att exempelvis identifiera användargrupper från stora datamängder, effektivisera idégenerering och automatisera repetitiva uppgifter. Det råder dock oenighet kring hur tekniken kan integreras i designprocessen. LÄS MER

  2. 2. Informationssäkerhet i en pandemivärld: En analys av omställningen till hemarbete

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Andrea Lerdell; Emma Rengholt; [2023]
    Nyckelord :Information security; Pandemic; Home work; Remote work; Human factors; Technical factors; Informationssäkerhet; Pandemi; Hemarbete; Distansarbete; Mänskliga faktorer; Tekniska faktorer;

    Sammanfattning : När COVID-19 pandemin slog till över hela världen i början av 2020 tvingades företag snabbt agera för att hantera medarbetarna och deras arbete. Denna studie undersöker hur företag hanterade informationssäkerhet när arbete flyttades från kontor till hem, och vilka lärdomar som kan dras för att identifiera framgångsfaktorer och fallgropar vid framtida hantering av krissituationer. LÄS MER

  3. 3. Normkritisk interaktionsdesign - En kvalitativ studie om vilka tillvägagångssätt UX-designers använder för att designa normkritiskt inom interaktionsdesign

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Emma Svanberg; Ella Höjman; [2023]
    Nyckelord :Interaction design; UX design; Social norms; Norm critical design; User-centered design; MDI; Value sensitive design; Interaktionsdesign; UX-design; Sociala normer; Normkritisk design; Användarcentrerad design; MDI; Value sensitive design;

    Sammanfattning : Att sociala normer omedvetet inbäddas i interaktionsdesign har kommit att bli ett problem i takt med den ökade digitaliseringen. Tidigare forskning visar på att interaktionsdesign inte är en neutral plattform utan kan bidra till exkludering genom att förstärka uppfattningen om vem produkten riktar sig mot inom ramarna för de sociala normer som existerar i samhället. LÄS MER

  4. 4. Det står att jag har ett paket att hämta ut, men jag har ju inte beställt någonting? - En kvalitativ intervjustudie om hur internetanvändare upptäcker och hanterar bedrägeriförsök på internet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Amanda Sonnesjö; Olle Blomstedt; [2023]
    Nyckelord :Digital fraud; phishing; spear phishing; vishing; smishing; and social engineering; Digitala bedrägerier; phishing; spear phishing; vishing; smishing; social engineering;

    Sammanfattning : Dagens samhälle har blivit alltmer digitaliserat och en följd av detta är att de digitala bedrägerierna har ökat. Digitala bedrägerier kan ta olika former, men i denna studie begränsades de till phishing och dess underkategorier: spear phishing, vishing och smishing. LÄS MER

  5. 5. Användandet av artificiell intelligens för effektiv försäljning inom e-handel

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Emmy Bergman; Erica Drwiega; [2023]
    Nyckelord :Artificial intelligence; E-commerce; Machine learning; Deep learning; Natural language processing; Recommendation system; Chatbot; Artificiell intelligens; E-handel; Maskininlärning; Djupinlärning; Rekommendationssystem; Språkteknologi; Chatbot;

    Sammanfattning : I takt med den växande tekniska utvecklingen har e-handeln börjat ta en allt större plats bland konsumenter och företag. Möjligheten att göra inköp på nätet prioriteras högt, särskilt i samband med Covid-19 pandemin då e-handeln i många fall tog över helt från fysiska butiker. LÄS MER