Sökning: "metodologisk ansats"

Visar resultat 1 - 5 av 76 uppsatser innehållade orden metodologisk ansats.

  1. 1. Uppföljning utan återkopplingganisationsnivåer i äldreomsorgen - En studie kring digitala verktygs betydelse för kommunikation mellan organisationsnivåer i äldreomsorgen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Lisa Lövström; [2019-10-07]
    Nyckelord :digitalisering; verksamhetsutveckling; organisering; kommunikation; uppföljning;

    Sammanfattning : Syftet är att identifiera digitala verktyg som implementeras inom vårdorganisationer, samt att kritiskt analysera dessas betydelse för att understödja kommunikation mellan funktioner och nivåer i vardags- och utvecklingsarbetet.Den teoretiska referensramen har innefattat teorin Relational coordination samt det teo-retiska begreppet Alignment. LÄS MER

  2. 2. Mobilt vårdteam - En strategi för att klara av framtidens utmaningar och vårdbehov

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Niklas Andersson; Veronica Kvist; [2019-06-20]
    Nyckelord :Lean i sjukvården; transformativt ledarskap; medarbetarskap; organisationskultur; förändringsarbete; personcentrerad vård; tillgänglighet; vård av äldre; mobilt vårdteam.;

    Sammanfattning : Svensk sjukvård är sedan länge överbelastad och väntetiderna blir ständigt längre på grund avett ökat antal vårdsökande. Forskning visar på att andelen äldre av befolkningen kommer attväxa sig större vilket kommer att påverka tillgängligheten av vården negativt eftersom attpatientgruppen är resurskrävande. LÄS MER

  3. 3. ATT UNDERVISA UTIFRÅN ELEVERS FRÅGOR En aktionsforskningsstudie om lärarens och undervisningens betydelse för att skapa en lärmiljö där elevers frågor tas tillvara

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Charlotta Olsson; [2019-05-06]
    Nyckelord :Elevers frågor; undervisning; dialog; samspel; lärarrollen; aktionsforskning; praktikarkitektur;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur lärare kan använda elevers frågor i undervisningen och därigenom öka deras delaktighet. Fokus riktas mot den egna lärarrollen, vilka stödstrukturer och vilken återkoppling som behövs för att lyckas med en frågebaserad undervisning. LÄS MER

  4. 4. TAKK – en del i en tillgänglig lärmiljö i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Sara Brandt; Annika Eriksson; [2019]
    Nyckelord :Delaktighet; Kommunikation; Flerspråkighet; Förändringsarbete; Inkludering; Organisation; Tecken som Alternativ Kompletterande Kommunikation TAKK ;

    Sammanfattning : Sammanfattning Eriksson, Annika & Brandt, Sara (2019) TAKK- en del i en tillgänglig lärmiljö i förskolan (Sign Supported Speech – a Way to Achieve an Accessible Learning Preschool Enviroment) en kvalitativ studie om förskolechefers och specialpedagogers syn på TAKK som en utbildningsinsats i förskolan. Bakgrund Vi arbetar som förskollärare i en kommun som har bedrivit utbildningsinsatser under ett antal år för att utbilda pedagogerna i TAKK. LÄS MER

  5. 5. "Vad ska man ha all byråkrati till?" - En kvalitativ studie om styrdokument och riktlinjers betydelse för anställda som arbetar i LSS-boenden

    Master-uppsats, Lunds universitet/Sociologi; Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Robin Nordlund; [2019]
    Nyckelord :LSS; Gruppboenden; Brukare; Byråkratisering; Emotionellt arbete; Detaljstyrning och Administration; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie riktar sig mot anställda som arbetar i gruppboende som innefattas av Lagen om stöd och service till vissa funktionsnedsatta (LSS). I flera sektorer inom den offentliga sektorn sker det en ökad detaljstyrning och den anställde får ett alltmer omfattande administrativt ansvar. LÄS MER