Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Upplevelser av att leva med fibromyalgi : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Negasi Abreham; [2023]
    Nyckelord :Fibromyalgia; Living with; Lived experience; Fibromyalgi. Leva med; Upplevd erfarenhet;

    Sammanfattning : Bakgrund Fibromyalgi är en kronisk smärtsjukdom som främst påverkar muskler och leder. Diagnosen kräver tre månaders smärta och minst elva ömma punkter på kroppen. Utöver smärtan kännetecknas sjukdomen av trötthet och sömnsvårigheter. Globalt lider 2-6 procent av fibromyalgi, och av dessa är 80-90 procentkvinnor. LÄS MER

  2. 2. Think inside the box : 3D bin packing visualized with spatial AR andautomated depth feedback

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Konrad Wihl; [2023]
    Nyckelord :Logistics; Augmented Reality; 3D bin packing; Logistik; Augmented Reality; 3D-lådpackning;

    Sammanfattning : In modern day logistics, small and medium sized consumer goods are often manually handled and packaged in fulfillment centres and warehouses. When time efficiency is prioritised, there exists the risk to pick too big a package and thus waste space which can naturally lead to unwanted consequences such as unnecessary transports being booked and excess package material being used. LÄS MER

  3. 3. Normkritisk interaktionsdesign - En kvalitativ studie om vilka tillvägagångssätt UX-designers använder för att designa normkritiskt inom interaktionsdesign

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Emma Svanberg; Ella Höjman; [2023]
    Nyckelord :Interaction design; UX design; Social norms; Norm critical design; User-centered design; MDI; Value sensitive design; Interaktionsdesign; UX-design; Sociala normer; Normkritisk design; Användarcentrerad design; MDI; Value sensitive design;

    Sammanfattning : Att sociala normer omedvetet inbäddas i interaktionsdesign har kommit att bli ett problem i takt med den ökade digitaliseringen. Tidigare forskning visar på att interaktionsdesign inte är en neutral plattform utan kan bidra till exkludering genom att förstärka uppfattningen om vem produkten riktar sig mot inom ramarna för de sociala normer som existerar i samhället. LÄS MER

  4. 4. Hur svenska företag hanterar korruptionsaspekter i sin hållbarhetsredovisning : En kvantitativ studie av börsnoterade företag på Nasdaq Stockholm

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Patricia Bajenaru; Christian Mardini; [2023]
    Nyckelord :Corruption; Sustainability reporting; CSR; GRI; Legitimacy theory; Stakeholder theory.; Korruption; Hållbarhetsredovisning; CSR; GRI; Legitimitetsteorin; Intressentteorin.;

    Sammanfattning : Korruption är ett problem som påverkar samhällen över hela världen. Företag spelar en viktigroll i kampen mot korruption. För företag är hållbarhetsredovisningen ett sätt att visa ochförklara vad företaget har åstadkommit i sitt arbete för en långsiktigt hållbar utveckling. LÄS MER

  5. 5. Intention och Inflytande: En kvantitativ studie om faktorer för effektiva, ekologiska annonser inom varumärkeskommunikation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Carl Hylén; Ellinor Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Theory of planned behavior; TpB; Cialdini s principles of influence; brand communication; symbolic branding; social media; advertising; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka faktorer utifrån teorin om planerat beteende som bäst förutspår konsumenters intention att handla symboliska ekologiska livsmedel, samt i vilken utsträckning inflytande kan påverka konsumenters attityder gentemot dessa produkter. Det är alltså relationen mellan intention att köpa ekologiska livsmedel och faktorerna attityd, social norm och upplevd beteendekontroll som studeras samt vilka inflytelserika faktorer som leder till positiva intentioner att köpa produkten i fråga som observeras i studien. LÄS MER