Sökning: "metodologiska problem i forskning"

Visar resultat 6 - 10 av 40 uppsatser innehållade orden metodologiska problem i forskning.

  1. 6. En översikt av arbetsterapeutisk forskning inom området aktivitetsbalans och stressrelaterad ohälsa : En scoping review

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Elin Lindh; Elsa Haglund Hasselgärde; [2022]
    Nyckelord :stressymptom; utmattning; utmattningssyndrom; aktivitetsobalans;

    Sammanfattning : Ett vanligt förekommande begrepp inom arbetsterapi är aktivitetsbalans. Begreppet används ofta för att belysa balansen mellan och inom alla typer av aktiviteter och ibland synonymt med andra balansbegrepp vars aktivitetsområden kan vara mer statiska. LÄS MER

  2. 7. Pharmacological treatment of the core symptoms of Anorexia nervosa – a systematic literature review

    Master-uppsats, Lunds universitet/Läkarutbildningen

    Författare :Elin Munke; [2021]
    Nyckelord :anorexia nervosa; pharmacological treatment; pharmacotherapy; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Background/Aim: Anorexia nervosa (AN) is a serious psychiatric disorder with one of the highest mortality rates of all psychiatric diagnoses. Today there is no approved pharmacological treatment of Anorexia Nervosa. LÄS MER

  3. 8. Evaluation of transferability of Convolutional Neural Network pre-training with regard to image characteristics

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Fanny Ekblad Voltaire; Noah Mannberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This study evaluates the impact of pre-training on a medical classification task and investigates what characteristics if images affect the transferability of learned features from the pre-training. Cardiotocography (CTG) is a combined electronic measurement of the fetal heart rate (FHR) and maternal uterine contractions during labor and delivery and is commonly analyzed to prevent hypoxia. LÄS MER

  4. 9. Konstruktioner av förskolläraren : Förskollärarsubjektet i kvalitetsgranskningar år 2000-2018

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Alexandra Zahariadis Palmaer; [2021]
    Nyckelord :Preschool teacher; discourse analysis; policy analysis; governance; quality control; neo-liberalism; Förskollärare; diskursanalys; policyanalys; styrning; kvalitetsmätning; nyliberalism;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att analysera och jämföra konstruktioner av förskollärarsubjektet i statliga kvalitetsgranskningar av den svenska förskolan under åren 2000–2018, samt att analysera diskursiva förskjutningar kring ’förskolläraren’ under samma tidsperiod. Studien tar sin teoretiska och metodologiska utgångspunkt i Carol Bacchis poststrukturalistiska policyanalys, även kallad WPR-analys. LÄS MER

  5. 10. Från Minimal Viable Product till Most Lovable Product : Möjliga Boundary Objects mellan UX och Agil systemutveckling i SaaS-branschen i Sverige

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Caroline Carlsson; Daniel Larsson; [2020]
    Nyckelord :agil; boundary objects; informationslogistik; informationsöverföring; systemutveckling; user experience; ux;

    Sammanfattning : Praktiska erfarenheter från fallföretaget och tidigare forskning visar på utmaningar i att kombinera processerna för agil systemutveckling och användarbaserad designutveckling. Användarbaserad designutveckling förespråkas av UX (User eXperience). LÄS MER