Sökning: "metonymi"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet metonymi.
1. BOOOM! JAAA! MÅÅÅL! : En kvalitativ studie om hur retoriska strategier används av herrishockeyföreningar på Twitter under matcher och hur det påverkar kommunikationen med fansen och andra.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : ”BOOOM!”, ”JAAA”, ”Han gräver in pucken”, ”Hugger på en retur”. Ja, så kan det se ut när du besöker en ishockeyförenings twitterkonto under en match. LÄS MER
2. Vem är Kellogg's-kvinnan? : En fallstudie om hur Kellogg’s väljer att framställa kvinnan i reklam ur ett retoriskt perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Studien har utgått från fyra olika reklamfilmer från företaget Kellogg’s. Uppsatsen är en fallstudie som syftar till att undersöka hur företaget Kellogg's använder retoriska strategier i samband med hur kvinnan i reklamfilmerna framställs. LÄS MER
3. Politisk krisretorik i en pandemi : En jämförande undersökning av Boris Johnsons och Stefan Löfvens tal till deras respektive nationer
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Denna undersökning har som syfte att analysera och jämföra Boris Johnsons och Stefan Löfvens tal till respektive nation gällande COVID-19 pandemin 2020. Med grund i en retorisk analys utmärks argumentationsmedlen ethos, pathos och logos samt stilfigurerna anafor, metafor och metonymi för att se vilka av dessa retoriska medel som dominerar i talarnas krisretorik. LÄS MER
4. "Tillsammans gör vi världen lite godare" : En retorisk analys av hur tre hamburgerkedjor förmedlar hållbarhet på Instagram
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : .... LÄS MER
5. Reklambildens berättelse om personer med funktionsnedsättning
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att öka kunskapen om hur personer med funktionsnedsättning framställs i reklambilden. Uppsatsen presenterar en kritisk, kvalitativ studie av tre reklambilder där personer med funktionsnedsättning har inkluderats. LÄS MER