Sökning: "metonymi"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet metonymi.

  1. 1. BOOOM! JAAA! MÅÅÅL! : En kvalitativ studie om hur retoriska strategier används av herrishockeyföreningar på Twitter under matcher och hur det påverkar kommunikationen med fansen och andra.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Mathias Berglund; [2020]
    Nyckelord :Social media; Twitter; rhetoric; framing; sports; ice hockey; Sociala medier; Twitter; retorik; framing; sport; ishockey;

    Sammanfattning : ”BOOOM!”, ”JAAA”, ”Han gräver in pucken”, ”Hugger på en retur”. Ja, så kan det se ut när du besöker en ishockeyförenings twitterkonto under en match. LÄS MER

  2. 2. Vem är Kellogg's-kvinnan? : En fallstudie om hur Kellogg’s väljer att framställa kvinnan i reklam ur ett retoriskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Makda Bereket; Elise Rangstedt; [2020]
    Nyckelord :Special K; weightloss; woman; stereotype; rhetoric; Love your body-discourse; Special K; viktnedgång; kvinna; stereotypisk; retorik; Love your body-diskurs;

    Sammanfattning : Studien har utgått från fyra olika reklamfilmer från företaget Kellogg’s. Uppsatsen är en fallstudie som syftar till att undersöka hur företaget Kellogg's använder retoriska strategier i samband med hur kvinnan i reklamfilmerna framställs. LÄS MER

  3. 3. Politisk krisretorik i en pandemi : En jämförande undersökning av Boris Johnsons och Stefan Löfvens tal till deras respektive nationer

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linda Vestman; [2020]
    Nyckelord :retorik; politisk retorik; krisretorik; kriskommunikation; Stefan Löfven; Boris Johnson; COVID-19; argumentationsmedel; stilfigurer;

    Sammanfattning : Denna undersökning har som syfte att analysera och jämföra Boris Johnsons och Stefan Löfvens tal till respektive nation gällande COVID-19 pandemin 2020. Med grund i en retorisk analys utmärks argumentationsmedlen ethos, pathos och logos samt stilfigurerna anafor, metafor och metonymi för att se vilka av dessa retoriska medel som dominerar i talarnas krisretorik. LÄS MER

  4. 4. "Tillsammans gör vi världen lite godare" : En retorisk analys av hur tre hamburgerkedjor förmedlar hållbarhet på Instagram

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Alexander Hartelius; Daniel Stjärna; [2018]
    Nyckelord :Ekologisk modernisering; retorik; visuell retorik; semiotik; metafor; metonymi; Instagram; sociala medier; greenwashing; hållbarhet; millennials; generation Y; snabbmat; fast food; Sverige; hamburgerkedjor; Mcdonald´s; Burger King; Max;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Reklambildens berättelse om personer med funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Rebecka Nelson; [2018]
    Nyckelord :Reklam; Advertising; Normbrytande; Funktionsnedsättning; Disabilities; Visuell kommunikation; Visual communication; Marknadsföring; Representation; Mångfald; Diversity; Marketing;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att öka kunskapen om hur personer med funktionsnedsättning framställs i reklambilden. Uppsatsen presenterar en kritisk, kvalitativ studie av tre reklambilder där personer med funktionsnedsättning har inkluderats. LÄS MER