Sökning: "micro enterprises"

Visar resultat 1 - 5 av 134 uppsatser innehållade orden micro enterprises.

  1. 1. Vilka finansieringskällor har störst betydelse för tillväxt i svenska SME? : En kvantitativ studie på små- och medelstora företag och hur tillväxt påverkas av olika finansieringskällor samt mikro- och makroekonomiska faktorer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Anthon Cassman; Tobias Wickman; [2023]
    Nyckelord :Growth; SME:s; Capital structure; Business cycle; Pecking order-theory; Trade off-theory.; Tillväxt; SME; Kapitalstruktur; Konjunkturcykel; Pecking order-teorin; Trade off-teorin;

    Sammanfattning : Background: SME constitutes to 99,9% of business in Sweden. A central aspect of running a business is to grow, Previous research shows that access to external funds is a limitation for SMEs ability to create growth and therefore capital structure can vary between companies. LÄS MER

  2. 2. Lean i mindre skala : En inblick i hantverksyrket guldsmed

    Kandidat-uppsats, KTH/Produktionsutveckling

    Författare :Josefine Rafstedt; Rasmus Johansson; [2023]
    Nyckelord :Lean; Principles; Resource-efficient; Resource-lean; Productivity; Efficiency; Just in time; Small-scale manufacturing companies; Goldsmith; Internal development work; Micro-enterprises; Competitiveness; SME; Standardized processes; Lean; Principer; Resurseffektiv; Resurssnål; Produktivitet; Effektivitet; Just in time; Småskaliga tillverkningsföretag; Guldsmed; Internt utvecklingsarbete; Mikroföretag; Konkurrenskraftighet; SME; Standardiserade processer;

    Sammanfattning : Lean är ett arbetssätt som myntades av Toyota på 1950-talet och som vanligtvis är förknippat med stora tillverkande industriföretag. Den amerikanska universitetsprofessorn Jeffrey K. Liker sammanfattade leans arbetsmetodik med fjorton principer i den storsäljande boken The Toyota Way. LÄS MER

  3. 3. Towards Understanding Factors that hinder The Sustainable Growth of Gambian-owned SMEs

    Master-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Musa Darboe; Isatou B. Jallow; [2023]
    Nyckelord :Gambian-owned SMEs; co-opetition; Sustainability; entrepreneurship;

    Sammanfattning : Our study aims to establish facts not fictions regarding micro and macro factors affectingthe sustainable growth of small and medium size enterprises that are owned by Gambiansin the Gambia. The life cycle of a business demonstrates how entrepreneurs turn ideas intostartups that go through a survival stage which they later transform into a rapid growthstage until they reach the maturity stage where they can either diversify or start whole newventures. LÄS MER

  4. 4. Where There’s a Will There’s a Way: Self-efficacy and Resilience in the Creation and Consolidation of Micro-enterprises Owned by Victims of Forced Displacement in Colombia.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi; Lunds universitet/LUMID International Master programme in applied International Development and Management

    Författare :Ana Duzan; [2023]
    Nyckelord :Micro-enterprises; Resilience; Self-efficacy; Non-cognitive skills; Colombia; Victims of Armed Conflict; International Development; Social Sciences;

    Sammanfattning : In the past decade, micro-enterprise development has gained popularity as an intervention in the Global South, including Colombia, a country where more than 90% of businesses are micro. For decades, this country has endured an internal conflict that has left millions of victims of forced displacement, who live in vulnerable situations and, in many cases, resort to creating micro-enterprises to make a living. LÄS MER

  5. 5. Att synas eller inte synas? Hur små byggföretag i Sverige arbetar med marknadsföring : -En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Stephanie Farenius; Hugo Norberg; [2023]
    Nyckelord :Construction Industry; Social media; Word of mouth; SME Small and medium sized enterprises ; Marketing; Digital marketing; Traditional marketing; Byggbranschen; Sociala medier; Word of mouth; Små och medelstora företag; Marknadsföring; Digital marknadsföring; Traditionell marknadsföring;

    Sammanfattning : Sammanfattning    Titel: Att synas eller inte synas? Hur små byggföretag i Sverige arbetar med marknadsföring -En kvalitativ studie. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi. Författare: Hugo Norberg och Stephanie Farenius. Handledare: Alice Schmuck. LÄS MER