Sökning: "mikaela halmstad"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden mikaela halmstad.

  1. 1. Generation X och generation Y:s förväntningar på ledarskap och ledarstilar : En kvalitativ studie gällande generation X och generation Y:s förväntningar på ledarskap samt föredragen ledarskapsstil

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Mikaela Marjanovic; Emma Linderos; [2023]
    Nyckelord :Leadership; generations; generational differences; millennials; generation X; generation Y; leadership style; authoritarian leadership style; democratic leadership style; transactional leadership and transformational leadership; Ledarskap; generationer; generationsskillnader; millennials; generation X; generation Y; ledarskapsstil; auktoritär ledarskapsstil; demokratisk ledarskapsstil; transaktionellt ledarskap och transformativt ledarskap;

    Sammanfattning : Den svenska arbetsmarknaden står inför stora förändringar gällande generationer. Baby boom generationen kommer inom snar framtid att gå i pension och generation X och generation Y tar över arbetsmarknaden. LÄS MER

  2. 2. ”Kunskapen gör att man kan väva in rörelse i flera projekt” : En studie om förskollärares uppfattningar om rörelse i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mikaela Prenborn Bergkvist; Frida Nordh Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Rörelse; kunskap; förskollärare; uppfattning; undervisning; styrdokument; förskollärarutbildning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare uppfattar att deras utbildning och tidigare erfarenhet inom rörelse påverkar deras rörelseundervisning. För att få en inblick i det utfördes enkätintervjuer med 55 förskollärare och semistrukturerade intervjuer med fem förskollärare. LÄS MER

  3. 3. "Alla får vara med" : En kvalitativ studie om barns perspektiv på inkludering och exkludering i förhållande till kamratrelationer samt dilemmat "alla får vara med".

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mikaela Andreasson; Helena Pedersen; [2023]
    Nyckelord :Inclusion; exclusion; children’s verbal expressions; children’s perspective; children’s perception; “everyone gets to join”; peer relationships; dilemma; Inkludering; exkludering; barns verbala uttryck; barns perspektiv; barns uppfattningar; alla får vara med ; kamratrelationer och dilemma;

    Sammanfattning : Vi vill i denna studie lyfta barns perspektiv genom att undersöka barns uppfattningar av inkludering och exkludering i förhållande till kamratrelationer på förskolan samt dilemmat ”alla får vara med”. Studien bygger på gruppintervjuer med förskolebarn. LÄS MER

  4. 4. Lärares strategier för att främja andraspråkselevers språkutveckling i grundskolans matematikundervisning : En kvalitativ och kvantitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sanna Bengtsson; Mikaela Lindkvist; Mattias Petré; [2022]
    Nyckelord :second language students; mathematics; strategies; language development; teacher competence; andraspråkselever; lärarkompetens; matematik; språkutvecklande; strategier;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa och bidra till kunskap om lärares strategier för andraspråkselevers språkutveckling i matematikundervisningen. Intentionen är vidare att belysa de förutsättningar lärare erbjuds och har, för att detta ska vara möjligt. Studien är därmed gjord utifrån ett lärarperspektiv. LÄS MER

  5. 5. Andraspråkselevers utmaningar och hinder i matematiken : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mattias Petré; Sanna Bengtsson; Mikaela Lindkvist; [2022]
    Nyckelord :mathematics; second language students; compulsory school; linguistic challenges; matematik; andraspråkselever; grundskola; språkliga utmaningar;

    Sammanfattning : Under de senaste årtiondena har mångkulturalitet och flerspråkighet ökat i skolorna i såväl Sverige som internationellt. Studiens syfte är att identifiera vilka hinder som andraspråkselever frekvent möter i grundskolans matematikundervisning. LÄS MER