Sökning: "mild intellectual disability"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden mild intellectual disability.

  1. 1. Föräldrars krav på autonoma bussar : med fokus på barn med intellektuell funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Andersson Ulrik; Linnéa Isaxon; Louise Vomhoff; [2023]
    Nyckelord :Autonomous buses; Intellectual disability; Parents’ attitude; Safety; Children’s mobility; Functional guidelines; Autonoma bussar; Intellektuell funktionsnedsättning; Föräldrars attityd; Trygghet; Barns mobilitet; Funktionsriktlinjer;

    Sammanfattning : Syftet med rapporten är att undersöka hur autonoma bussar kan tillgängliggöras till barn med mild intellektuell funktionsnedsättning, med utgångspunkt i de autonoma bussar som idag rullar på Campus Valla vid Linköpings Universitet. Föräldrar agerar i detta fall grindvakter, då det är de som bestämmer huruvida de tillåter sina barn att åka med de självkörande bussarna eller inte. LÄS MER

  2. 2. Ett "lämpligt" föräldraskap - En kvalitativ studie om yrkesverksammas förhållningssätt till en önskan av att bli förälder på LSS-boende för personer med en intellektuell funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Emilie Håkansson; Tove Svensson; [2023]
    Nyckelord :intellectually disabled parents; staff opinion of intellectually disabled parents; professional attitudes of intellectually disabled parents and people with intellectual disabilities pregnancy; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine professionals´ attitudes toward intellectually disabled people wanting to become parents in housing with special services for adults. The study also highlights how the professional´s response to such situations and what difficulties it may lead to. LÄS MER

  3. 3. En nationell undersökning om arbetsplatsförlagt lärande på gymnasiesärskolan : Synen på arbetsplatsförlagt lärande och dess betydelse för elever som läser ett nationellt program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Henrik Gustafsson; Sjölie Eivor; [2022]
    Nyckelord :Workplace-based learning; wbl; upper secondary special school; intellectual disability; mild developmental disorder; employability.; Arbetsplatsförlagt lärande; APL; gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; lindrig utvecklingsstörning; anställningsbarhet.;

    Sammanfattning : AbstractThe purpose of this study is to illustrate how Work-based Learning (WBL) is handled in Special Education High Schools. With this purpose in mind, four questions have been formulated and they focus on what proportion of the total amount of high school students in the Special Education High School National Program who is completing their WBL according to governmental regulations, what challenges the WBL managers experience in working with WBL, what reasons the WBL managers see as decisive for students not completing their WBL and what benefits the WBL managers see with WBL. LÄS MER

  4. 4. SÅ HÄR VILL JAG HA DET : Erfarenheter och önskemål från personer med intellektuell funktionsnedsättning kring kallelser och information

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Eirin Svanberg; Kydd Magdalena; [2021]
    Nyckelord :Keywords: letter of invitation; information; alternative complementary communication; intellectual disability; participation.; kallelsebrev; information; alternativ kompletterande kommunikation; intellektuell funktionsnedsättning; delaktighet.;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Introduktion: Information, förberedelse, trygghet och möjlighet till delaktighet i kontakt med hälso- och sjukvården är en rättighet enligt lag. För personer med intellektuell funktionsnedsättning tillgodoses inte detta till fullo och deras upplevelser av hälso- och sjukvårdsbesök är oftare negativa enligt tidigare forskning. LÄS MER

  5. 5. Självständig - vad betyder det? : Tankar och upplevelser från personer med lindrig intellektuell funktionsnedsättning

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för rehabilitering

    Författare :Anna Romare; [2019]
    Nyckelord :intellectual disability; independence; independent; autonomy; intellektuell funktionsnedsättning; självständig; självständighet; autonomi;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det råder en begränsad konsensus gällande en universell definition av begreppet självständig bland arbetsterapeuter, trots ett dagligt användande av begreppet. Forskningen visar på två beskrivningar av funktionsnedsättningar (medicinsk modellbeskrivning som utgår från fysisk kapacitet och social modellbeskrivning som betonar möjlighet till val, kontroll och självbestämmande) som i sin tur påverkar synen på självständighetsbegreppet. LÄS MER