Sökning: "miljö 2009"
Visar resultat 1 - 5 av 684 uppsatser innehållade orden miljö 2009.
1. Undervisning gällande integrerade elever : En studie om fem lärares förutsättningar att undervisa elever mottagna i grundsärskolan som får sin utbildning i grundskolan.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : Sammanfattning Grundsärskoleelever som får sin undervisning i grundskolan årskurs 7-9 tillhör en minoritetsgrupp bland elever i svensk skola. Då skollagen ger kommuner frihet att utforma förutsättningarna för integrerade elever på många olika sätt tillkom studien i syfte att bidra med kunskap om undervisning av integrerade elever. LÄS MER
2. Stenens hus
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljöSammanfattning : This project examines the potential design of a visitor center named ”Stenens Hus” in Hunnebostrand, Sweden. The village was a prominent stone quarrying community in the 20th century, and the quarrying industry left its mark on the town even after it was shut down in the 1970s. LÄS MER
3. Temporal trends of Polybrominated diphenyl ethers (PBDE) and Hexabromocyclododecane (HBCDD) in Swedish Otter (Lutra lutra) and Grey Seals (Halichoerus grypus)
Magister-uppsats, Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)Sammanfattning : Polybrominated diphenyl ethers (PBDE) and hexabromocyclododecane (HBCDD) are brominated flame retardants. These compounds are lipophilic, persistent and have been shown to bioaccumulate. LÄS MER
4. Förskollärares specialpedagogiska kompetens i arbete med barn i behov av särskilt stöd : En enkät- och intervjustudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Förskolan är en plats där många barn vistas dagligen. Barn har olika behov och behöver således individuella anpassningar i såväl miljö som förhållningssätt, något som forskningen starkt påtalar (Lindqvist 2011; Lutz 2009). Det krävs därmed att förskollärares kompetens är tillräcklig för att kunna tillgodose alla barns behov. LÄS MER
5. Hur kan jag veta om jag aldrig har fått testa? : En kvalitativ studie kring pedagogers förhållningssätt till att motverka stereotypa könsmönster i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ studie som handlar om hur pedagogers förhållningssätt till att motverka stereotypa könsmönster i förskolan ser ut. Syftet med studien är att undersöka vad pedagogerna i förskolan uppfattar blir viktigt i arbetet med miljö, material och förhållningssätt för att motverka stereotypa könsmönster i förskolan, samt vilka begränsningar pedagogerna uppfattar med det arbetet. LÄS MER