Sökning: "miljö i slöjden"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden miljö i slöjden.

  1. 1. Läraren, den avgörande faktorn!

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Lovisa Åsén; [2022]
    Nyckelord :ledarskap; studiero; slöjd; slöjdlärare; förhållningssätt; lärarstil;

    Sammanfattning : Syftet med denna forskningsöversikt är att undersöka vad forskning säger är ett bra ledarskap för studiero och vad forskning säger om slöjdlärares arbetssätt och inställning till ämnet slöjd. Målet är att undersöka och föra en diskussion kring hur lärarnas olika förhållningsätt till eleverna och undervisningen påverkar elevernas lärande och sociala miljö i slöjden på olika sätt. LÄS MER

  2. 2. Vem är slöjdaren? : Erbjudna identifikationer i tidskriften Hemslöjd(en) 1933-2020

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Pelle Hällje; [2021]
    Nyckelord :Hemslöjd; slöjd; hemslöjden; hemslöjdsrörelsen; slöjdare; nationalism; kulturarv; folkkonst; konsthantverk; identifikation; identifikationer; kulturell identitet; mångkultur; territorialitet; Gerda Boëthius; Nämnden för Hemslöjdsfrågor; Svenska Hemslöjdsföreningars Riksförbund; materialitet; naturmaterial; objektifikation; materiell kultur; byråkratins logik; subaltern; subalternisering;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker de identifikationer som erbjuds av tidskriften Hemslöjden (från 2011 Hemslöjd). Som källmaterial används alla ledartexter samt, som komplettering, framsidor under dess utgivning under åren 1933–2020. LÄS MER

  3. 3. Visuellt stöd i slöjd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nils Palm; [2020]
    Nyckelord :Slöjd; Slojd; Sloyd;

    Sammanfattning : SammanfattningDetta examensarbete är ett utvecklingsarbete med ämnesdidaktisk inriktning, där prövande av nya metoder för undervisning med visuellt stöd i slöjdämnet, står i fokus.I mitt arbete som lärare i trä och metallslöjd upplevde jag att de kunskaperna som jag skulle bedöma, höll en för låg nivå hos allt för många elever. LÄS MER

  4. 4. "...då är jag ju nollspråklig helt plötsligt" En fenomenografisk studie av slöjdlärares upplevelser av den flerspråkiga slöjdundervisningen.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jeaper Aaröe; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Slöjdämnet betraktas ofta som ett gynnsamt integrationsämne där nyanlända elever får möta ordinarie undervisning för första gången. Samtidigt inhyser slöjden ett antal kunskapsområden som ställer höga krav på elevernas språkliga förmågor. LÄS MER

  5. 5. Hållbar utveckling på slöjden : Nyutbildade slöjdlärare om hållbar utveckling på skolslöjden

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Jenny Andersson; [2015]
    Nyckelord :slöjd; hållbart lärande; hållbar utveckling; miljö; Lgr 11; återbruk;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att jämföra diskurser med nyutbildade slöjdlärares resonemang om skolslöjd och hållbar utveckling. Detta gjorde jag genom att utföra en semistrukturerad intervjustudie där fem nyutbildade slöjdlärare ingick. LÄS MER