Sökning: "miljö- och naturvårdsfrågor"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden miljö- och naturvårdsfrågor.
1. Här eller där, spelar det någon roll? : En intervjustudie om pedagogers syn på undervisning om miljö-och naturvårdsfrågor på två svenska förskolor i Thailand.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka svenska pedagogers syn på undervisning i miljö- och naturvårdsfrågor på två svenska förskolor i Thailand.I den del som behandlar bakgrund och tidigare forskning, tas först det uppdrag som förskollärare är ålagda gentemot miljö- och naturvårdsfrågor i förskolans läroplan (Lpfö 98 rev. LÄS MER
2. "Jag känner mig lite kluven där" : En intervjustudie om hållbar utvecklling i relation till barns inflytande i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Enligt förskolans läroplan ska barn ha ett reellt inflytande över förskolans verksamhet. Denna studie belyser barns inflytande i förhållande till hållbar utveckling i förskolan. Genom intervjuer har pedagoger svarat på frågor om hur de integrerar barns inflytande i hållbarhetsarbetet. LÄS MER
3. Miljö och natur : En studie om miljö- och naturvårdsfrågor i förskolans verksamhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur förskollärare aktivt arbetar med miljö- och naturvårdsfrågor i förskolans verksamhet, samt om arbetet kan påverkas på grund av förskolans geografiska placering. I studien har fyra intervjuer gjorts på fyra olika förskolor, varav alla respondenter varit examinerade förskollärare. LÄS MER
4. Förskolegården : En plats för lärande och viktiga möten med naturen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskningSammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om utemiljön, mer specifikt förskolegården som en resurs i det pedagogiska arbetet med barnen. Detta görs genom att studera på vilket sätt förskolegården används i aktiviteter som syftar till lärande kring naturvetenskap och miljö- och naturvårdsfrågor. LÄS MER
5. Hur arbetar förskolor med miljö- och naturvårdsfrågor? : Barns, pedagogers och kommuntjänstemäns olika delaktighet och medvetenhet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : .... LÄS MER