Sökning: "miljö- och utomhuspedagogik liu"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden miljö- och utomhuspedagogik liu.

  1. 1. Staden som resurs i historieundervisningen : En tematisk analys av hur elever upplever platsens betydelse för lärande i arbetet med lokalhistoria

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Eva Hörnblad; [2020]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; platsbaserat lärande; lokalhistoria; erfarenhetspedagogik;

    Sammanfattning : I de skandinaviska länderna är det många lärare som använder närmiljön i undervisningen, men trots detta finns det lite forskningsbaserad kunskap om det praktiska genomförandet. Den forskning som finns är till största del inriktad på miljö, vetenskapliga och geografiska ämnen och få mot historieämnet. LÄS MER

  2. 2. "Havet är som en ledtråd" : en studie av förskolebarns upplevelser och tolkningar av miljöer utomhus

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Svensson Anna; [2017]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; lärande; miljö; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur barn i förskolan upplever och tolkar olika miljöer utomhus. I samhället kategoriserar vuxna ofta miljöer utifrån vilka som är naturliga och vilka som är stadsmiljöer. Pedagoger i förskolans verksamhet kan ha liknande synsätt men det är inte säkert att de stämmer överens med barnens synsätt. LÄS MER

  3. 3. Barns lek i det fria : En observationsstudie kring förskolebarns utomhuslek

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Mattias Åkerblom; [2015]
    Nyckelord :Förskola; lek; miljö; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Uterummet uppges ofta ge goda tillfällen för barns lärande enligt debatt och litteratur. Syftet med denna uppsats är dock att undersöka och beskriva förskolebarns lek utomhus genom exempel från litteraturen och den observerade verkligheten. LÄS MER

  4. 4. Uterum som klassrum : En studie av gymnasieungdomars upplevelser och tankar om att lära ute

    Magister-uppsats, Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Lisa Lundin; [2011]
    Nyckelord :Outdoor pedagogy; authenticity; authentic environment; team building; outdoor learning; environmental education; flow; Utomhuspedagogik; autenticitet; autentisk miljö; teambuilding; miljöundervisning; lära utomhus; flow;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på hur gymnasieungdomar upplever utomhuspedagogiska moment i undervisningen. . Det är en kvalitativ undersökning gjord vid Bernadottegymnasiet i Stockholm. Studien baseras på deltagande observationer under drygt två fältdygn och på semi-strukturerade intervjufrågor med tolv elever, i tre fokusgrupper. LÄS MER

  5. 5. Föräldrarnas insikt och intresse i miljö- och utomhuspedagogik

    Magister-uppsats, Nationellt centrum för utomhuspedagogik (NCU); Filosofiska fakulteten

    Författare :Eva Leiegård; [2009]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; värde; föräldrar; natur; lärandemiljö; sinnesupplevelser; kreativitet; hälsa; kommunikation; lärprocesser; helhet; insikt;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ta reda på föräldrars uppfattning om vilket värde och innehåll som utomhuspedagogiken har för deras barns lärande. Nio föräldrar deltog enskilt i kvalitativa intervjuer med semistrukturerade frågor. LÄS MER