Sökning: "miljö- och utvecklingsfrågor"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden miljö- och utvecklingsfrågor.
1. Läromedelsanalys utifrån kursplanen i geografi : Analys av innehållet om miljö- och utvecklingsfrågor i fem geografiläroböcker för årskurs 7-9
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studien är en läromedelsanalys där fem böcker för årskurs 7-9 undersöks. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur läroböckerna följer den nya läroplanen som kom år 2011 där det ställs högre krav på att eleverna ska kunna problematisera och diskutera ämnesinnehållet än i tidigare läroplaner. LÄS MER
2. I elfte timmen! : en studie om specialpedagogens yrkesroll, kompetens och framtida roll i samarbete med den nya specialläraren
Magister-uppsats, Sektionen för Lärande och MiljöSammanfattning : Syftet med följande arbete är att lyfta specialpedagogens yrkesroll och kompetens i samarbete med den nya specialläraren. Arbetet ger en översikt av tidigare forskning inom specialpedagogik. I vår undersökning intervjuade vi nio personer, fem specialpedagoger och fyra rektorer. LÄS MER
3. Hållbar utveckling i textilslöjden : en undersökning om hur några textillärare arbetar med hållbar utveckling i sin undervisning
M1-uppsats, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på hur några textillärare i grundskolan år 3-9 arbetar med hållbar utveckling i textilslöjden. I studien har jag använt mig av både litteraturstudier och en enkätundersökning. Litteraturstudiet ger svar på vad begreppet hållbar utveckling innebär. LÄS MER
4. Kamratposten och miljön -en studie av miljödiskursen i Kamratposten 1993-2003
Kandidat-uppsats, Institutionen för tematisk utbildning och forskningSammanfattning : 1992 höll FN ett toppmöte om miljö- och utvecklingsfrågor i Rio de Janeiro med representanter från länder världen över. Resultatet av mötet blev bland annat en internationell överenskommelse, Agenda 21, som behandlar barn och ungdomars roll i arbetet med miljö-och rättvisefrågor. LÄS MER