Sökning: "miljöberättande"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet miljöberättande.
1. Miljöberättande inom Open World Spel : En komparativ studie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Elden Ring (2022) och The Legend of Zelda: Breath of the Wild (2017) är två spel som tillhör genren open world. Båda spelen använder sig av miljöberättande för att skapa berättelser. Spelen har låg användning av dialog eller text, vilket gör att spelvärldarna är det som berättar narrativet. LÄS MER
2. Berättande i spelmiljöer : Miljö- och indexikalt berättande i Portal
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : I detta arbete har spelet Portal (2007) undersökts för det miljö- och indexikaltberättande som finns i spelet och svarat på frågan om vilka lärdomar det finns att ta ur ett spelutvecklarperspektiv. Arbetet är utformat som en teorikonsumerad fallstudie där Portal (2007) jämförs med redan satta definitioner på olika sorters rumsligt berättande. LÄS MER
3. Miljöberättande : En studie av spelmiljöer ur ett musikaliskt perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Miljöberättande kommer ursprungligen från nöjesparksindustrin men har på senare tid utforskats om inom spelbranschen. Forskningen i denna studie besvarar följande frågeställning: Hur uppfattar spelaren “environmental storytelling” beroende på användningen av stems i spelmusik för “survival horror” genren? Denna undersökning utfördes via direktobservation samt enkätfrågor med fokus på kvalitativ metod. LÄS MER
4. Miljöberättande och immersion: En komparativ studie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Studien undersöker spelares immersion i spel med miljöberättande. Miljöberättande är en teknik där man berättar genom miljön och det är upp till spelaren att försöka tolka informationen given och därefter forma ett narrativ. Immersion är känslan av att bli ”uppslukad” av en aktivitet. LÄS MER
5. Visa, berätta inte : Hur väl uppfattar en spelare narrativet i ett spel utan en etableringsscen?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Vi är en grupp som håller på att utveckla ett spel, och var för det här spelets räkning intresserade av att se hur väl en spelare kan uppfatta spelberättelsen, motivation, samt ton och genre utan en introducerande etableringsscen. Vi har tagit reda på detta genom att skapa tre varianter av en spelprototyp. LÄS MER