Sökning: "miljömärkningar"

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade ordet miljömärkningar.

  1. 1. Konsumenters betalningsvilja för Kravmärkningen : En analys av faktorer som påverkar konsumenters betalningsvilja av utvalda livsmedelsvaror

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Nationalekonomi

    Författare :Emma Aldén; Andersson Linnéa; [2019]
    Nyckelord :Nudging; elasticity; external effects; consumer behavior; willingness to pay; eco labeling; Krav label; Nudging; elasticitet; externa effekter; konsumentbeteende; betalningsvilja; miljömärkning; Kravmärkning;

    Sammanfattning : Kravmärkningen existerar för att främja ekologisk framtagning av livsmedel, märkningen har existerat länge och vuxit till att bli ett välkänt varumärke. Hur väl märkningen fungerar för att påverka konsumtionen är något som är värt att studera närmare. LÄS MER

  2. 2. Gröna Byggnader : En redogörelse av miljöcertifieringar och miljömärkningar för byggnader på den svenska bostadsmarknaden med fokus på byggaktörers lönsamhet

    Kandidat-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande; KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Jesper Lindstrand; Astrid Ålander; [2019]
    Nyckelord :Green buildings; Environmental certifications; Sustainability; Gröna byggnader; Miljöcertifieringar; Hållbarhet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete fokuserar på gröna byggnader på bostadsmarknaden, samt vad miljöcertifiering och miljömärkning av byggnader innebär. Hur stor är egentligen vetskapen om miljöcertifieringar och miljömärkningar hos kunder på marknaden för bostäder? Det är en intressant fråga som är återkommande i denna uppsats. LÄS MER

  3. 3. Konsumentattityder till miljömärkningar vid köp av kläder hos medlemmar av generationerna Y och Z

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper; Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Anna Ottesen; Divya Gandhi; [2019]
    Nyckelord :Labeling; Fashion; Consumer Behavior; Sustainability; Transparency; Miljömärkning; Mode; Konsumentbeteende; Hållbarhet; Transparens;

    Sammanfattning : As a consequence from the negative impact on the envirionment and many consumers growing lack of confidence for fashion industry companies, increasing demand for transparency in sustainability has developed during the last years. This is stated by the generations Y and Z. LÄS MER

  4. 4. Miljövänligt mode, ett trovärdigt budskap eller ett säljargument? : En studie om konsumenters attityder och tolkningar av gröna annonser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi; Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Ellen Högberg; Patricia Håkansson; [2018]
    Nyckelord :Green marketing; Green advertisement; Market communication; Consumer attitudes and Marketing strategies; Grön marknadsföring; Gröna annonser; Marknadskommunikation; Konsumentattityder och Marknadsföringsstrategi;

    Sammanfattning : Modeindustrin präglas av ett uppmärksammande kring industrins förorening och dess miljörelaterade hållbarhetsproblematik. Till följd av detta har det skett en implementering av hållbarhet inom den textila värdekedjan. LÄS MER

  5. 5. "Varför ska jag bry mig om produktens innehåll?". En miljövetenskaplig studie om farliga kemikalier i hygienprodukter

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Kultur och samhälle

    Författare :Dina Samir Ismail; [2018]
    Nyckelord :Farliga kemikalier; hygienprodukter; miljömärkningar; konsumtionsvanor;

    Sammanfattning : Studien ger fördjupad förståelse för hur konsumenter resonerar i fråga om farliga kemikalier i hygienprodukter respektive miljövänliga hygienprodukter. Förslag presenteras på hur Region Skåne kan gå tillväga för att stödja konsumenter att göra hållbara val vad det gäller farliga kemikalier i hygienprodukter. LÄS MER