Sökning: "miljömärkningar"

Visar resultat 11 - 15 av 80 uppsatser innehållade ordet miljömärkningar.

  1. 11. Konsumenters inställning till lokalproducerade livsmedel och svensk livsmedelsproduktion : samt vad det finns för utmaningar och möjligheter för verksamheter som erbjuder detta

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Miljövetenskap

    Författare :Elin Björklund; Lisa Jörnstedt; [2022]
    Nyckelord :food safety; small scale; locally produced; consumer and attitude.; livsmedelssäkerhet; småskalighet; lokalproducerat; konsument och inställning.;

    Sammanfattning : Behovet av att se över kopplingarna mellan livsmedelsförsörjningen, hållbarhet och suveränitet - vid tillhandahållandet av livsmedel - har ökat i och med en instabil och osäker omvärld. En ökad lokal och småskalig livsmedelsproduktion skulle på ett nationellt plan kunna göra livsmedelssystemet mer robust och resilient vid eventuella störningar. LÄS MER

  2. 12. HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAP UNDER 60 ÅR : - En läromedelsanalys av miljöperspektivet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Loise Dolk; Jannike Lindqvist; [2022]
    Nyckelord :Miljö; hållbar utveckling; läromedel; Hem- och konsumentkunskap;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund På 1960-talet blev hem- och konsumentkunskap ett obligatoriskt ämne för både flickor och pojkar. Sedan dess har både styrdokument och läromedel förändrats flertalet gånger. Majoriteten av lärare använder läromedel som stöd till sin planering, vilket även eleverna kan gynnas av. LÄS MER

  3. 13. Grönmålning i marknadsföring - En studie av det historiska, det nuvarande och det framtida rättsläget kring miljöpåståenden i marknadsföring

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Sofie Sundblad; [2022]
    Nyckelord :immaterialrätt; marknadsföringsrätt; miljöpåståenden; Greenwashing; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The growing environmental awareness from consumers has led to an increased commercial value for environmental claims. In the beginning of 2022, the European Commission proposed a new directive with the aim to strengthen the regulation of environmental claims. LÄS MER

  4. 14. Miljömärkningar inom klädindustrin : En undersökning om kvinnliga modekonsumentens uppfattning av miljömärkningar inom klädindustrin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Sofia Ehrnberg; Sandra Campos; Jennifer Sjökvist; [2021]
    Nyckelord :Greenwashing; consumer awareness; non-certified environmental labels; certified environmental labels; green marketing; sustainability; reliability; Greenwashing; konsumentmedvetenhet; icke-certifierade miljömärkningar; certifierade miljömärkningar; grön marknadsföring; hållbarhet; pålitlighet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka kvinnliga modeintresserade konsumenters medvetenhet kring greenwashing i relation till miljömärkningar inom klädindustrin. Vidare syftar studien till att undersöka hur kvinnliga modeintresserade konsumenter uppfattar ett plaggs hållbarhet utifrån miljömärkningar inom klädindustrin. LÄS MER

  5. 15. Hållbara produktegenskapers påverkan på köpintentionen hos konsumenter : i den svenska fast fashion-industrin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Emma Haglund; Matilda Ullbrandt; Emma Jonasson; [2021]
    Nyckelord :Fast fashion; Textile industry; Purchase intention; Sustainable attributes; Sustainability attributes; Sustainability; Environmental attributes; Ethical attributes; Regression analysis; Fast fashion; Textilindustrin; Köpintention; Hållbara attribut; Hållbarhetsattribut; Hållbarhet; Miljömässiga attribut; Etiska attribut; Regressionsanalys;

    Sammanfattning : Textilindustrin en av nutidens smutsigaste industrier och inte minst fast fashion-industrin haren väldigt stor negativ påverkan på miljön. Trots det framhäver marknadsföringen hos många av de största fast fashion-företagen idag hållbara produkter. LÄS MER