Sökning: "miljömärkningar"
Visar resultat 16 - 20 av 80 uppsatser innehållade ordet miljömärkningar.
16. Kan miljömärkningar bidra till ett jordbruk inomplanetära gränser med en grundläggandelevnadsstandard?
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekoteknik- och hållbart byggandeSammanfattning : The production of food has increased over time due to modern agriculture methods. However, thisincrease has partly occurred at the expense of environmental and human health. LÄS MER
17. Perceptions of eco-labelling among the Swedish food sector : a Q-study to identify challenges and incentives among food processors, retailers, and label organisations
Master-uppsats, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : Eco-labelling is a promising approach to promote sustainable consumption. Despite a growing concern for the environmental consequences of food production, the use of eco-labels has remained low. LÄS MER
18. Produktbeskrivningar och betalningsvilja : En kvantitativ studie om hur sensoriska och miljömärkta produktbeskrivningar påverkar konsumentens betalningsvilja
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Syfte: Produktbeskrivningar kan kommunicera de fördelaktiga egenskaper som en vara medför, vilket kan få produkten att skilja sig från mängden. Under de senaste decennierna har det skapats ett ökat intresse för både sensoriska och miljömärkta produktbeskrivningar och för företag blir det allt viktigare att lyckas identifiera vilka faktorer som påverkar betalningsviljan hos konsumenter. LÄS MER
19. Köttproducenter och processen för miljöcertifiering : En kvalitativ studie om miljömärkningar ur köttproducentens perspektiv
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Studien behandlar köttproducenternas egna åsikter och tankar kring miljömärkningaroch ekologisk produktion. Tidigare studier har främst behandlat konsumenten och dennes attityd gentemot certifieringar och producenterna har befunnit sig i bakgrunden som tysta åskådare. LÄS MER
20. Digitala produktpass - Ett styrmedel för att främja hållbar konsumtion?
Magister-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildningSammanfattning : The transition to a sustainable economy requires smarter management of product-related data over the entire product life cycle. Most of this information is currently not optimized to be easily accessible to businesses and consumers. LÄS MER