Sökning: "miljön betydelse för rörelse"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden miljön betydelse för rörelse.

  1. 1. Förskolemiljöns betydelse för barns fysiska aktivitet En kvalitativ studie om möjlighet till fysisk aktivitet inomhus

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Angelica Edvardsson Edin; Najma Adan; Zarlasht Shirinzadah; [2023-10-19]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; fysisk aktivitet; miljö; inomhusmiljö; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet var att undersöka hur förskollärarna tänker och ser på fysisk aktivitet och på inomhusmiljöns betydelse i förskolan. Våra erfarenheter från VFU perioder och när vi jobbat i förskola är att barnen blir hänvisade till att springa, hoppa och klättra utomhus och att tiden inomhus spenderas med lugnare aktiviteter. LÄS MER

  2. 2. Varje steg räknas : Ett gestaltande arbete om att tillämpa konceptet rörelserikedom inom fysisk planering

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Adam Mörnvik; Adam Ohlsson; [2023]
    Nyckelord :fysisk planering; stadsplanering; rörelserikedom; physical literacy; aktiv transport; fysisk aktivitet; fysisk inaktivitet; motion; rörelse; grönområden; blåstrukturer; mötesplatser; gaturum; bebyggelse;

    Sammanfattning : Att vara fysiskt aktiv är avgörande för att förbättra den fysiska hälsan. Det ger en förbättrad självkänsla och minskar risken för att drabbas av depression samt hjärt- och kärlsjukdomar. En stillasittande livsstil är den fjärde vanligaste orsaken till en förtida död och innebär en årlig kostnad på 270 miljarder kronor globalt. LÄS MER

  3. 3. Det pedagogiska arbetet med barns fysiska aktivitet i förskolan : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ida Andersson; [2023]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; motorik; rörelse; koordination; förskola;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om det pedagogiska arbetet med barns fysiska aktivitet i förskolan. Studien baseras på kvalitativa intervjuer med öppna frågor där jag intervjuat förskollärare från olika förskolor kring deras arbetssätt och förhållande till fysisk aktivitet. LÄS MER

  4. 4. Barns fysiska aktivitet i förskolans inomhusmiljöer : En intervjustudie av förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Hanna Jäderberg; Katja Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Ekologisk systemteori; fysisk aktivitet; förskola; inomhusmiljö; rörelse;

    Sammanfattning : Forskning visar att barn är mer stillasittande idag än någonsin, mycket på grund av användandet av teknik och fritidsaktiviteter med låg aktivitetsnivå. Studier som lyfts i undersökningen visar att barns första fem år kantas av snabb mental och kroppslig utveckling och att det är under dessa tidiga år som vanor och livsstilsmönster etableras inför framtiden. LÄS MER

  5. 5. Rörelse i fritidshemsverksamheten : En kvalitativ intervjustudie om fritidslärares förhållningssätt till rörelse i fritidshem

    M1-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Holmquist Lovisa; Mattsson Albin; [2022]
    Nyckelord :Fritidshem; rörelse; mentala och fysiska effekter; miljö; uppmuntran;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på lärares förhållningssätt till rörelse i fritidshem. Den forskningsfråga som studien utgår från är: hur arbetar lärare i fritidshem för att påverka rörelsen i fritidshemmet? Denna studie använder sig av en kvalitativ forskningsmetod och intervjuformen som används är semi-strukturerade intervjuer. LÄS MER