Sökning: "miljön runt barnen"

Visar resultat 21 - 25 av 45 uppsatser innehållade orden miljön runt barnen.

  1. 21. Samtalet i förskolan : förskollärarens möjligheter till social kommunikation

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Karin Wenngren Sälj; [2016]
    Nyckelord :Samtal; Social kommunikation; Barngruppsstorlek;

    Sammanfattning : De ursprungliga frågorna inför denna uppsats var ’Hur förstår förskollärare samtalets plats i förskolan och hur ser förutsättningarna ut för samtal mellan barn och pedagoger i förskolan?’. Ganska snart kom en stor del av fokus dock att hamna kring problematiken runt att samtalet hotas av de stora barngrupperna som pressat pedagoger och barn mot en situation där frånvaron av det bra samtalet bara är en del av förskollärarnas oro. LÄS MER

  2. 22. Förskolan Vulkanen

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Anna Östberg; [2016]
    Nyckelord :Vasalund; Förskola; Pedagogik; Arkitektur; Solna; Landskap; Kvarteret Framnäs; Vulkanen;

    Sammanfattning : Förskolan Vulkanen Det här projektet handlar om rum för lärande och mer specifikt en förskoleverksamhet i Vasalund, Solna. Jag har fördjupat mig i Reggio Emilia-pedagogiken och fokuserat på hur den fysiska miljön kan verka som ett pedagogiskt hjälpmedel. Projektet har en stark förankring i det omkringliggande landskapet. LÄS MER

  3. 23. Reggio Förskola

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Sofia Enqvist; [2016]
    Nyckelord :Arkitektur; Reggio Emilia; Råsunda; Solna; Kvateret Framnäs; Sofia Enqvist; Förskola; Lärandemiljöer;

    Sammanfattning : Idé och intention Intentionen har varit att skapa en förskola för barnen, med hjälp av element som relaterar till barnens skala. Stora öppna rum med utrymme för förändring och skapade. Platser och rum där alla barn kan mötas. En innomhus "piazza” som inbjuder till Reggio Emilias pedagogiska riktlinjer om möten. LÄS MER

  4. 24. "Barn med särskilda rättigheter" enligt Reggio Emilia-filosofin

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lisa Åberg; [2014-04-03]
    Nyckelord :inkludering; kommunikation; barn med särskilda rättigheter; förskola;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med mitt arbete var att undersöka vad Reggio Emilia-filosofin säger om barn med särskilda rättigheter samt att få en bild av hur Reggio Emilia-filosofin tillämpas i pedagogernas respektive verksamheter. Teori: Studien grundade sig på frågeställningen om och hur Reggio Emilia som pedagogisk filosofi lämpar sig för barn med särskilda rättigheter. LÄS MER

  5. 25. "Vi får inte se beteendet som ett problem utan som en utmaning" : En intervjustudie om förskollärares uppfattningar och bemötande av utagerande beteende hos barn i förskolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Elin Persson; Martina Jonsson; [2014]
    Nyckelord :Förskola; utagerande beteende; utagerande barn; bemötande av utagerande beteende; stöttande strategier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare uppfattar utagerande beteende hos ett barn och hur de bemöter detta beteende samt vilka strategier som används för att stötta de utagerande barnen. Något som även undersöktes var förskollärares tankar om könsskillnader när det gäller utagerande beteende. LÄS MER