Sökning: "miljöns betydelse för barn"

Visar resultat 1 - 5 av 173 uppsatser innehållade orden miljöns betydelse för barn.

  1. 1. Att lyssna in och ge tillbaka, och dela förundran tillsammans : En intervjustudie om förskollärares erfarenheter av att skapa fysiska miljöer utifrån barns inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Moa Johansson; Caroline Fridholm; [2024]
    Nyckelord :Children s view; children s agency; childhood sociological perspective; being becoming; the importance of the physical environment; influence; interest; curiosity; Reggio Emilia; Barnsyn; barns aktörskap; barndomssociologiskt perspektiv; being becoming; fysiska miljöns betydelse; inflytande; intresse; nyfikenhet; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka de erfarenheter förskollärare beskriver om skapandet av den fysiska miljön i förskolan utifrån barns intressen, nyfikenhet och undersökande i stunden. För att nå vårt valda syfte har vi utgått från följande frågeställningar: Vilka strategier använder förskollärare för att ge barnen inflytande över utformningen av den fysiska miljön i förskolan? Vilka utmaningar lyfter förskollärare att de möter i skapandet av fysiska miljöer i förskolan utifrån barns intresse och undersökande? Vi har valt att utgå från ett barndomssociologiskt perspektiv i studien, vilket inte enbart handlar om kunskapen om barn och barndom utan något som också bör förstås i relation till tid och rum. LÄS MER

  2. 2. Fysiska lärmiljöers betydelse, användning och utformning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lovisa Hjalmarsson; Julia Mikkonen; [2023]
    Nyckelord :lärmiljöer; innemiljö; utemiljö; förskola; förskollärare; Reggio Emilia; fysisk;

    Sammanfattning : : Hur pedagoger uppfattar den fysiska miljöns påverkan på barns utveckling och lärande i förskolan är av betydelse för vilka stöd och utmaningar barn möter och därmed hur de stimuleras och utvecklas. Syftet med studien är därför att undersöka hur förskollärare resonerar kring fysiska lärmiljöers betydelse, både inomhus och utomhus, samt hur dessa utformas och används i undervisningen för att stötta barns lärande och utveckling. LÄS MER

  3. 3. Barns erfarenheter av att vårdas på vuxenavdelning : En integrativ litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Helena Kullberg; Hanna Borgare; [2023]
    Nyckelord :Child; experience; adult unit; hospital; participation; integrative review; health care environment; Barn; upplevelser; erfarenheter; vuxenavdelning; sjukhus; delaktighet; integrativ litteraturstudie; vårdmiljö;

    Sammanfattning : Drygt 25 procent av alla barn som vårdas inom slutenvård i Sverige vårdas på vuxenavdelning. Orsakerna till detta varierar och kan bero på distans, platsbrist eller behov av specifik kompetens och vård. Likande anledningar kan ses i USA där över 70 % barn vårdas på en vuxenavdelning när de är i behov av sjukhusvård. LÄS MER

  4. 4. Parallella världar och föräldralösa barn : En jämförande analys av Astrid Lindgrens Mio, min Mio och Ylva Hällens Sagan om ljusbäraren

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Lisen Svensson; [2023]
    Nyckelord :astrid lindgren; ylva hällen; parallella världar; barn- och ungdomslitteratur;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker två litterära verk, Astrid Lindgrens Mio, min Mio från 1954 och YlvaHällens Sagan om ljusbäraren från 2016, med syfte att jämföra dem utifrån olika teman somdykt upp i genreforskningen. Båda böckerna behandlar en ung protagonist som bor i fosterhemoch färdas till en annan värld för att hitta sitt ursprung och utföra ett viktigt uppdrag. LÄS MER

  5. 5. "Vad var det du sa, kunskapsbärare?" : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattning om den fysiska miljöns betydelse för barns lärande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Stina Eriksson; Ellen Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Fysisk miljö; förskollärare; handlingserbjudanden; lärande; utveckling; material.;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att utveckla kunskaper om hur förskolans fysiska miljö kan utformas för att främja barns lärande och utveckling. Detta har undersökts utifrån kvalitativa intervjuer med åtta förskollärare, där det insamlade materialet har analyserats utifrån en tematisk analys. LÄS MER