Sökning: "miljöns betydelse för barns språkutveckling"

Visar resultat 11 - 15 av 25 uppsatser innehållade orden miljöns betydelse för barns språkutveckling.

  1. 11. Språkmiljö i Förskola : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av en språkstimulerande miljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hajrija Duracak; Susanne Ekermann; [2018]
    Nyckelord :Språkmiljö; kommunikation; samspel; förskollärarnas erfarenhet; förskollärarnas förhållningssätt;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den  sociala  och  fysiska  miljön  är  grundläggande  för  språkutveckling  och  lärande  och förskolan har en stor betydelse för barnens lärande. En stimulerande språkmiljö ska vara under ständig förändring utifrån barnens förutsättningar och intresse. LÄS MER

  2. 12. ”Vi är olika men lika bra!” : En kvalitativ studie om miljöns betydelse för flerspråkiga barns språkutveckling.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Sahlberg; Caroline Karlsson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 13. Kommunikationsstöd i förskola : Alternativ och kompletterande kommunikation i förskolemiljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Frida Clarén; Linnéa Svensson; [2018]
    Nyckelord :Alternativ kompletterande kommunikation; AKK; Förskola; Pedagogisk miljö; Språkutmaningar; Symbolspråk; Icke-verbal kommunikation;

    Sammanfattning : Denna studie fördjupar sig i kommunikationsstöd i förskolans miljö. Tidigare erfarenheter som vi skribenter haft om kommunikationsstöd i förskolan är stöd som går under samlingsnamnet Alternativ och Kompletterande Kommunikation, även kallat AKK. LÄS MER

  4. 14. Läsmiljöer i förskolan : En studie om den fysiska och sociala läsmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Moa Lundberg; Judith Emilsson; [2017]
    Nyckelord :Fysisk miljö; Social miljö; Högläsning; Läsaktivitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få kunskap om förskollärares erfarenheter och förhållningssätt till förskolans läsmiljö. Resultatet är baserat på tre observationer av läsmiljöer och läsaktiviteter i förskolans verksamhet samt tre kvalitativa intervjuer med de förskollärare som hållit i läsaktiviteterna. LÄS MER

  5. 15. Läsmiljöer i förskolan : Bilder och förskollärares resonemang vid användning av läsmiljöer för att stärka barns språkutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Nancy Rothman; Christine Carnstam; [2017]
    Nyckelord :Förskollärare; läsmiljö; böcker i förskolan; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka förståelsen för hur man kan arbeta med läsmiljön för att stärka barns språkutveckling inom förskolan. De frågeställningar som undersökningen kommer att utgå ifrån är: Hur ser läsmiljön ut på de olika förskolorna? Hur resonerar förskollärare när det gäller användning av böcker för att stärka barns språkutveckling? I förskolans läroplan står det att barnen ska erbjudas en miljö som stimulerar och inspirera till nyfikenhet och nya lärande, “Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. LÄS MER