Sökning: "miljöns betydelse för barns språkutveckling"

Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade orden miljöns betydelse för barns språkutveckling.

  1. 16. Läs för mig En studie om hur förskolan arbetar med barnlitteratur Read to Me A study of how Preschools work with children’s literature

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Marie Lidström; Therese Kronkvist; [2017]
    Nyckelord :förskola; litteratur; samspel; sociokulturellt perspektiv och språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur man använder sig av litteratur i förskolan och ta reda på pedagogernas syn på arbetet med litteraturen i ett språkutvecklande syfte.Vi har observerat läsmiljön på olika förskolor samt intervjuat pedagoger för att få ett material att arbeta med. LÄS MER

  2. 17. Högläsning i dialogform : Ur ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pernilla Bonnevier; Josefina Strandberg; [2016]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; högläsning i dialogform; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att fördjupa kunskapen om förskollärares förhållningssätt och arbete med högläsning i dialogform i förskolan. Semistrukturerade intervjuer valdes som metod och genomfördes med åtta förskollärare i två olika kommuner. LÄS MER

  3. 18. Flerspråkighet på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Shawnim Ado; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med det här arbetet är att undersöka och få kunskap om hur pedagoger på förskolan arbetar med språkutveckling hos flerspråkiga barn. Jag vill undersöka pedagogernas förhållningssätt till flerspråkigheten och vilka resurser de har för att stimulera språk-och identitetsutveckling hos flerspråkiga barn. LÄS MER

  4. 19. Förskollärens syn på barns språk och sin egen roll som språkutvecklare i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Susanne Öhman; Pia Wernebäck; [2014]
    Nyckelord :Utveckling av språk; verbalt och icke verbalt språk; socialt samspel; omgivningen och miljöns betydelse; förskollärarens kompetens;

    Sammanfattning : Samhället är förändrat vilket innebär att förskolans pedagogiska uppdrag stärkts. Det har gjorts revideringar i förskolans läroplan (Lpfö 98, rev 2010) som innebär att det bland annat gjorts förtydligande kring barns språkliga och kommunikativa utveckling och förskollärarens ansvar. LÄS MER

  5. 20. Pedagogers uppfattningar om flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Manal AL-Roomi; [2012]
    Nyckelord :Flerspråkighet; lärande; miljö; modersmål; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur pedagoger i förskolan resonerar kring flerspråkiga barns språkutveckling och lärande samt att undersöka miljöns betydelse i detta sammanhang. Mina teoretiska utgångspunkter baserar sig på Vygotskijs sociokulturella teori om barns lärande. LÄS MER