Sökning: "miljöns betydelse för barns utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 68 uppsatser innehållade orden miljöns betydelse för barns utveckling.

  1. 1. Fysiska lärmiljöers betydelse, användning och utformning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lovisa Hjalmarsson; Julia Mikkonen; [2023]
    Nyckelord :lärmiljöer; innemiljö; utemiljö; förskola; förskollärare; Reggio Emilia; fysisk;

    Sammanfattning : : Hur pedagoger uppfattar den fysiska miljöns påverkan på barns utveckling och lärande i förskolan är av betydelse för vilka stöd och utmaningar barn möter och därmed hur de stimuleras och utvecklas. Syftet med studien är därför att undersöka hur förskollärare resonerar kring fysiska lärmiljöers betydelse, både inomhus och utomhus, samt hur dessa utformas och används i undervisningen för att stötta barns lärande och utveckling. LÄS MER

  2. 2. Barns erfarenheter av att vårdas på vuxenavdelning : En integrativ litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Helena Kullberg; Hanna Borgare; [2023]
    Nyckelord :Child; experience; adult unit; hospital; participation; integrative review; health care environment; Barn; upplevelser; erfarenheter; vuxenavdelning; sjukhus; delaktighet; integrativ litteraturstudie; vårdmiljö;

    Sammanfattning : Drygt 25 procent av alla barn som vårdas inom slutenvård i Sverige vårdas på vuxenavdelning. Orsakerna till detta varierar och kan bero på distans, platsbrist eller behov av specifik kompetens och vård. Likande anledningar kan ses i USA där över 70 % barn vårdas på en vuxenavdelning när de är i behov av sjukhusvård. LÄS MER

  3. 3. "Vad var det du sa, kunskapsbärare?" : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattning om den fysiska miljöns betydelse för barns lärande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Stina Eriksson; Ellen Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Fysisk miljö; förskollärare; handlingserbjudanden; lärande; utveckling; material.;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att utveckla kunskaper om hur förskolans fysiska miljö kan utformas för att främja barns lärande och utveckling. Detta har undersökts utifrån kvalitativa intervjuer med åtta förskollärare, där det insamlade materialet har analyserats utifrån en tematisk analys. LÄS MER

  4. 4. Lekens betydelse i förskola : En kvalitativ studie om förskollärares perspektiv på lekens betydelse i förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Evlen Yalda; Nahrin Yalda; [2022]
    Nyckelord :Preschool play learning; Förskollärare lek lärande förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att utöka våra kunskaper om förskollärares perspektiv i barns lek, studiens resultat har bearbetats utifrån kvalitativa forskningsansats där vi använde oss av semistrukturerade intervjuer där sju förskollärare tackade ja till att delta i vår studie. I resultat framkommer det att närvarande förskollärare, observationer och miljöns betydelse är väsentliga i leken eftersom det främjar barns lärande och utveckling. LÄS MER

  5. 5. Barns språklärande i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärarnas förhållningssätt kring barns språklärande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Edina Sopi; Arlinda Tershnjaku; [2022]
    Nyckelord :Språkutveckling; flerspråkighet; lärandemiljöer; arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka metoder förskollärare användersig av i arbetet med barns språklärande och utveckling samt vilka faktorerförskollärare uppfattar som betydelsefulla för språklärandet i förskolan.Examensarbetet har baserats på en kvalitativ studie där tre förskollärare harintervjuats från två olika förskolor. LÄS MER