Sökning: "miljöns betydelse för fysisk aktivitet"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden miljöns betydelse för fysisk aktivitet.

  1. 1. Rörelse och fysisk aktivitet : En studie om pedagogers förhållningssätt och kunskap om rörelse och fysisk aktivitet

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Emelie Pegenius; Anna Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; rörelse; förskola; pedagogers förhållningssätt; läroplan; fysisk miljö;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka möjligheter och utmaningar som förskollärare upplever i att erbjuda och stimulera barn till fysisk aktivitet på förskolan. Syftet var vidare att jämföra likheter och skillnader mellan förskolor med uttalad och outtalad rörelseinriktning. LÄS MER

  2. 2. Miljöns betydelse för barns fysiska aktivitet i förskolan : En undersökning om hur förskollärare resonerar om barns fysiska aktivitet 

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Malin Nordgren; Josefine Rasmusson; [2021]
    Nyckelord :Physical activity; preschool; physical environment; preschool teachers; Fysisk aktivitet; förskola; fysisk miljö; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att bidra med kunskap om vilka fysiska aktiviteter som möjliggörs och erbjuds i förskolans miljö, genom att undersöka hur förskollärare resonerar om vilken betydelse miljön har för barns fysiska aktivitet i förskolan. Utifrån syftet har två frågeställningar formulerats: hur resonerar förskollärare om arbetet med barns fysiska aktivitet i förskolans miljö samt vilken betydelse har miljön för barns fysiska aktivitet enligt förskollärarna. LÄS MER

  3. 3. ATT FRÄMJA SÖMNEN FÖR PERSONER MED DEMENS : En litteraturöversikt

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Liz Kokko; Reslan Fahham; [2021]
    Nyckelord :dementia; literature review; nursing interventions; sleep; sleep disturbances; Watson s caritas process.; demenssjukdom; litteraturöversikt; omvårdnadsåtgärder; sömn; sömnstörningar; Watsons caritas processen;

    Sammanfattning : Background: Previous research shows that it is common for people with dementia to have sleep disturbances as a result of several different physical, mental, environmental and pharmacological factors that cause complex consequences for the person with dementia. These sleep disorders are for example, insomnia during the night, drowsiness during the day and circadian rhythm disorders. LÄS MER

  4. 4. Barn i rörelse eller fysiskt aktiva barn? : En kvalitativ studie om förskollärares perspektiv på planerad fysisk aktivitet i förskolan

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emelie Heinhagen; Nina Hagmarker; [2020]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; förskollärares förhållningssätt; förskola; den pedagogiska miljöns betydelse;

    Sammanfattning : Den här studien avser att bidra med kunskap om hur förskollärare uppfattar planerad fysisk aktivitet i förskolan för barn i åldrarna 3–5 år. Frågeställningarna berör hur förskollärare beskriver att de planerar för fysiska aktiviteter i förskolan samt vilka pedagogiska möjligheter och utmaningar förskollärarna beskriver att de upplever med arbetet kring planerad fysisk aktivitet. LÄS MER

  5. 5. Barn i rörelse eller fysiskt aktiva barn? : En kvalitativ studie om förskollärares perspektiv på planerad fysisk aktivitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emelie Heinhagen; Nina Hagmarker; [2020]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; förskollärares förhållningssätt; förskola; den pedagogiska miljöns betydelse;

    Sammanfattning : Den här studien avser att bidra med kunskap om hur förskollärare uppfattar planerad fysisk aktivitet i förskolan för barn i åldrarna 3–5 år. Frågeställningarna berör hur förskollärare beskriver att de planerar för fysiska aktiviteter i förskolan samt vilka pedagogiska möjligheter och utmaningar förskollärarna beskriver att de upplever med arbetet kring planerad fysisk aktivitet. LÄS MER