Sökning: "miljöns betydelse för kommunikation"

Visar resultat 16 - 20 av 63 uppsatser innehållade orden miljöns betydelse för kommunikation.

  1. 16. Miljöns utformning och barns delaktighet i montessoriförskolor : En kvalitativ studie om barns agentskap i montessorimiljön med inspiration från ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Samuelsson; Beatrice Bertilsson; [2020]
    Nyckelord :Montessori; förskola; montessoriförskola; delaktighet; miljö; agentskap; normkritiskt perspektiv; inflytande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa kunskap kring vilka normer som styr montessoripedagogers uppfattningar på barns agentskap, hur barn får makt och delaktighet över sitt lärande, samt hur miljö och material utformas för att gynna barns lärande och utveckling i montessoriförskolor. Forskningsfrågorna i studien är: Vilken betydelse ger montessoripedagoger inom montessoriförskolor utformningen av den pedagogiska miljön för barns utveckling och lärande? Hur uppfattar montessoripedagoger barns möjlighet till delaktighet i den pedagogiska miljön i montessoriförskolor? Studien genomfördes med individintervjuer med sex montessoripedagoger, som har stor kunskap om montessoripedagogiken. LÄS MER

  2. 17. Barn i rörelse eller fysiskt aktiva barn? : En kvalitativ studie om förskollärares perspektiv på planerad fysisk aktivitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emelie Heinhagen; Nina Hagmarker; [2020]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; förskollärares förhållningssätt; förskola; den pedagogiska miljöns betydelse;

    Sammanfattning : Den här studien avser att bidra med kunskap om hur förskollärare uppfattar planerad fysisk aktivitet i förskolan för barn i åldrarna 3–5 år. Frågeställningarna berör hur förskollärare beskriver att de planerar för fysiska aktiviteter i förskolan samt vilka pedagogiska möjligheter och utmaningar förskollärarna beskriver att de upplever med arbetet kring planerad fysisk aktivitet. LÄS MER

  3. 18. LEK I FÖRSKOLAN OCH DESS BETYDELSE FÖR LÄRANDE : En kvalitativ intervjustudie av förskollärares uppfattning om lekens påverkan på barns lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rand Abdulahad; Mona Yousif; [2020]
    Nyckelord :lek; lärande; förskollärare; fri lek; barnperspektiv; barns perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om förskollärares syn på leken i förskolan och hur lärande kan ske genom lek. En sociokulturell teori i sammankoppling med lekteori (homo ludens) som behandlas med kvalitativ ansats och semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärarna. LÄS MER

  4. 19. Patienters upplevelser av att vårdas isolerade på grund av smittsam sjukdom

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Emma Brandtlund Runsten; Josefine Olsson; [2020]
    Nyckelord :Isoleringsvård; Patientupplevelse; Infektionssjukdom; Kvalitativ studie; Omvårdnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: Inom infektionsvården är isolering en oundviklig åtgärd för att förhindra smittspridning av infektionssjukdomar. Det är sjukvårdspersonalens skyldighet enligt svensk lag att vidta de smittskyddsåtgärder som krävs för att minska smittspridning. LÄS MER

  5. 20. Utomhusmiljö som en lärande arena : En studie om hur fritidspedagoger beskriver arbetet i utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Edilane Karlberg; Revan Eisa; [2019]
    Nyckelord :Utomhusaktiviteter för lärande; sociala relationer; Learning be doing; sociokulturella perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur fritidspedagoger arbetar med utomhusaktiviteter och vilka möjligheter och svårigheter som ofta framkommer i fritidspedagogernas beskrivningar av att arbeta i en utomhusmiljö. För att komma fram till studiens syfte utförde vi tio kvalitativa intervjuer med fritidslärare och förskolelärare på olika skolor. LÄS MER