Sökning: "miljöns betydelse"

Visar resultat 21 - 25 av 395 uppsatser innehållade orden miljöns betydelse.

  1. 21. Muntligt berättande som språkutvecklande verktyg för flerspråkiga barn : Förskollärares erfarenheter och kunskaper om muntligt berättande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ulrika Alfredsson; Åsa Johansson; [2022]
    Nyckelord :multilingualism in preschool; oral storytelling; language development in preschool; språkutveckling i förskolan; flerspråkighet i förskolan; muntligt berättande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare upplever att muntligt berättande påverkar språkutvecklingen hos flerspråkiga barn. Studien utgår från en kvalitativ metod. Empirin samlades in genom fem semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 22. Hur närstående till patienter upplever vård i livets slutskede på sjukhus : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Angela Rotondo; Malin Sandgren; [2022]
    Nyckelord :Relatives; Experience; Terminal care; Hospital; Närstående; Upplevelse; Livets slutskede; Sjukhus;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vård i livets slutskede är den senare fasen i det palliativa vårdskedet och bygger på en holistisk människosyn. Palliativa vårdens värdegrund beskrivs med fyra ord, närhet, helhet, kunskap och empati. Vård i livets slutskede syftar till att ge patient och närstående så god livskvalité som möjligt och lindra deras lidande. LÄS MER

  3. 23. Lekens betydelse i förskola : En kvalitativ studie om förskollärares perspektiv på lekens betydelse i förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Evlen Yalda; Nahrin Yalda; [2022]
    Nyckelord :Preschool play learning; Förskollärare lek lärande förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att utöka våra kunskaper om förskollärares perspektiv i barns lek, studiens resultat har bearbetats utifrån kvalitativa forskningsansats där vi använde oss av semistrukturerade intervjuer där sju förskollärare tackade ja till att delta i vår studie. I resultat framkommer det att närvarande förskollärare, observationer och miljöns betydelse är väsentliga i leken eftersom det främjar barns lärande och utveckling. LÄS MER

  4. 24. Måltidsituationer på särskilt boende. : Allmän litteraturöversikt av äldre personers erfarenheter.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Eleonora Åberg Tell; Tina Larsson; [2022]
    Nyckelord :Caring; elderly experience; literature review; malnutrition.; Litteraturöversikt; omvårdnad; undernäring; äldres erfarenheter.;

    Sammanfattning : Background: Poor nutritional status is a widespread problem among elderly and can lead to a reduced quality of life and lead to both physical and mental consequences. Causes include poor appetite in elderly people and the lack of motivation and knowledge of the staff in the nursing homes. LÄS MER

  5. 25. Barns språklärande i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärarnas förhållningssätt kring barns språklärande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Edina Sopi; Arlinda Tershnjaku; [2022]
    Nyckelord :Språkutveckling; flerspråkighet; lärandemiljöer; arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka metoder förskollärare användersig av i arbetet med barns språklärande och utveckling samt vilka faktorerförskollärare uppfattar som betydelsefulla för språklärandet i förskolan.Examensarbetet har baserats på en kvalitativ studie där tre förskollärare harintervjuats från två olika förskolor. LÄS MER