Sökning: "miljöpåståenden"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet miljöpåståenden.
1. Den svenska paradoxen - när den stränga marknadsföringsrättsliga regleringen av miljöpåståenden sätter hållbarheten på spel
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : EU har sedan flera år tillbaka arbetat för en mer hållbar och miljövänlig konsumtion inom unionen. Marknadsföring påverkar konsumenters val i stor utsträckning och för att konsumenter ska kunna fatta välinformerade affärsbeslut krävs att marknadsföringen är vederhäftig. LÄS MER
2. Hållbarhetsredovisning som marknadsföringsverktyg – En undersökning av de marknadsföringsrättsliga konsekvenserna av företagens hållbarhetsredovisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Environmental and climate issues are becoming increasingly relevant in society. Both consumers and companies, as well as international organizations are placing greater focus on these issues. LÄS MER
3. Hundfoder och miljöpåverkan : -hundägares miljöhänsyn vid val av hundfoder
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)Sammanfattning : Det fanns 1 100 000 hundar i Sverige 2023, enligt Jordbruksverkets statistik. När det kommer till hundar och miljöpåverkan är det ett relativt outforskat område. Miljöpåverkan från hundfoder och hur hundägare förhåller sig till miljöfrågor vid val av hundfoder är områden som behöver mer forskning. LÄS MER
4. Konsten att handla hållbart : En studie om greenwashing och konsumenters förtroende till certifiering och miljömärkning av livsmedel
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Consumer demand for green products in the market is increasing. This has led to green marketing becoming more common, however, the line between green marketing and greenwashing is not entirely clear. LÄS MER
5. Exploring unregulated climate offsetting as a means for private consumers to mitigate climate change : An analysis of 15 offset claims within the food and aviation sectors
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Climate change has been described as “the greatest and widest-ranging market failure ever seen”. Unregulated climate offsetting has emerged as a way for consumers to internalize the externality of climate change. LÄS MER