Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 88 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Geografiundervisning som sätter klimatnödläget i centrum : En kvalitativ studie om ämnes- och läroplanens aktualitet gentemot vetenskaplig forskning om miljö- och klimatundervisning i gymnasiekursen geografi 1

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Johan Sand; [2024]
    Nyckelord :Geografisk ämnesdidaktik; Kritisk diskursanalys; Ämnes- och Läroplan; Läroplansteori; Aktörer; Hållbar utveckling; Klimat- och Miljöundervisning; ESD; Hegemoni; Inställning; Klimatnödläge; Antropocen;

    Sammanfattning : This study aims to investigate and analyse the knowledge gap between the Swedish high school and geography syllabus, on one hand, and scientific research on the other. This study is emphasizing on the need for a future-oriented approach in the Swedish curriculum, which is needed to address future challenges. LÄS MER

  2. 2. Undervisning på grundskolor om de globala målen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Teodora Nastic; [2023]
    Nyckelord :Agenda 2030 grundskola; ESD grundskola; hållbar utveckling metoder; hållbar utveckling grundskola metod; hållbar utveckling grundskola.;

    Sammanfattning : Det som var tanken med denna kunskapsöversikt är att idag står hela världen inför utmaningar relaterade till klimatproblem, krig, fattigdom samt ojämlikheter och orättvisor. Detta bidrog till att intresset för att skriva om ämnet hållbar utveckling och Agenda 2030. LÄS MER

  3. 3. Miljö och klimatundervisning på fritidshemmet : att ta tillvara på barns perspektiv

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Pierre Vincensini; [2023]
    Nyckelord :miljöundervisning; klimatförändringar; klimatkrisen; fritidshem; barns perspektiv; barnperspektiv; interkulturalitet; transformativt lärande;

    Sammanfattning : I den här vetenskapliga essän undersöks miljöundervisning och speciellt klimatundervisning för elever på fritidshemmet. Fokus ligger på frågan om barns perspektiv på och i denna undervisning och på hur fritidshemsläraren kan ge tillräckligt stort utrymme till det. LÄS MER

  4. 4. Environmental literacy : Att utveckla barns kunskaper och handlingskompetens genom miljöundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Joel Silva; Elin Lagerstedt; [2022]
    Nyckelord :ecological literacy; environmental literacy; action competence; sustainable development; enviromental education; handlingskompetens; hållbar utveckling; miljöundervisning;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att undersöka begreppet environmental literacy, en slags förståelse för och handlingskompetens inför olika miljörelaterade frågor och problem, samt dess betydelse inom undervisning. Vi använder det engelska begreppet för att det inte finns någon vedertagen svensk översättning. LÄS MER

  5. 5. Hållbar bildutveckling : En bildlärare i Sverige och en bildkonstlärare i Finlands uppfattningar om undervisning inom hållbar utveckling

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Dalia Abbas; Sanni Kero; [2022]
    Nyckelord :bildlärare; bildkonstlärare; bildundervisning; hållbar utveckling; miljöundervisning;

    Sammanfattning : Inom bild- och bildkonstämnet har sparsamhet och återvinning ständigt varit en grundläggande del. På grund av de globala klimatfrågorna har hållbar utveckling blivit aktuellt inom alla livsområden, utbildningsnivåer och läroämnen. LÄS MER