Sökning: "miljöundervisning"

Visar resultat 21 - 25 av 88 uppsatser innehållade ordet miljöundervisning.

  1. 21. Odlingsaktiviteter – ett sätt att konkretisera utbildning för hållbar utveckling i förskolan Kvalitativ intervju- och observationsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Josefina Jansson; Cam Ngo Thi Hong; [2018]
    Nyckelord :Utbildning för hållbar utveckling; lärande för hållbar utveckling; skolträdgård; förskola; miljöundervisning; utomhuspedagogik.;

    Sammanfattning : I denna studie har vi valt att fördjupa oss i förskolans konkreta arbete med utbildning för hållbar utveckling och hur den kan kopplas till teoretiska aspekter. Studien fokuserar på odlingsaktiviteter i förskolan. LÄS MER

  2. 22. Vad värderar läraren i en miljöundervisning? : En kvalitativ studie om hur grundlärare i årskurs 4–6 beskriver sin miljöundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Oscar Johansson; [2018]
    Nyckelord :Environmental education; sustainable development; middle school teaching; education for sustainable development; Miljöundervisning; hållbar utveckling; lärande för hållbar utveckling; ämnesövergripande undervisning;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling är idag ett aktuellt begrepp, men vad betyder det egentligen för undervisningen? Miljöundervisningen i sig är inget eget ämne, utan ska ses som en övergripande del i all undervisning. Följande kvalitativa studie undersöker hur fem grundlärare i årskurserna 4–6, som undervisar inom de naturorienterande ämnena, beskriver sin miljöundervisning, samt vad de värderar mest inom området. LÄS MER

  3. 23. Miljöundervisning med fokus på värdekonflikter och gemensamt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Klas Persson; [2018]
    Nyckelord :undervisning för hållbarhet; aktionsforskning; fallstudie;

    Sammanfattning : Skolundervisningen kan spela en viktig roll i att fostra medborgare som både har viljan och kunskapen att bidra till ett mer ekologiskt hållbart samhälle. I detta examensarbete presenterar jag två uppgifter om hållbarhet för elever i årskurs sju och äldre. LÄS MER

  4. 24. Ut(e)bilda miljömedvetna elever : en fenomenografisk studie om läraresuppfattningar om sambandet mellanutomhuspedagogik och miljömedvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sofie Jönsson; Liza Nyström; [2017]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; miljömedvetenhet; miljöundervisning; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Forskning visar att människan idag lever på ett ohållbart sättoch att vi därmed äventyrar jordens framtid. På grund av det ärdet relevant att utbilda elever till miljömedvetna individer ochforskning visar att elevers miljömedvetenhet främjas avutomhuspedagogik. LÄS MER

  5. 25. Det är så brett så jag vet inte vart jag ska börja

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cissi Aall Flood; Frida Laursen; [2017]
    Nyckelord :Förskola; Handlingskompetens; Hållbar utveckling; Kunskap; Känslor; Lärande; Miljöundervisning; Normer; Värderingar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en fördjupad förståelse för hur pedagoger tolkar och utvecklararbetet kring begreppet hållbar utveckling utifrån den kunskap de besitter. Teorier omkunskap och hållbar utveckling samt begreppet handlingskompetens är centrala delar iföreliggande studie. LÄS MER