Sökning: "miljöundervisningstraditioner"

Visar resultat 16 - 20 av 23 uppsatser innehållade ordet miljöundervisningstraditioner.

  1. 16. Undervisning för hållbar utveckling : En enkätstudie om lärares metodval i grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Wesström; [2013]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; Miljöundervisningstraditioner; Undervisning; Metoder;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilka metoder lärare använder vid undervisning för hållbar utveckling i grundskolans tidigare år. För att operationalisera begreppet hållbar utveckling i vår studie använde vi oss av fyra av de förmågor som presenteras i Inger Björneloos studie; förmågan att se helheter och sammanhang, förmågan att med inlevelse ha förståelse för andra människors livssituation, förmågan att se sin delaktighet och sitt ansvar samt förmågan att argumentera för olika ståndpunkter. LÄS MER

  2. 17. "Vi har ju kompost förstås" : - En intervjustudie om lärares uppfattningar om undervisning för hållbar utveckling

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sara Bergsten; Julia Skugge; [2013]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; undervisning om hållbar utveckling; aspekter; lärare; undervisning; miljöundervisningstraditioner;

    Sammanfattning : Enligt Lgr 11 ska ett miljöperspektiv på undervisningen låta eleverna utveckla egna förhållningssätt både till närmiljö men även i ett globalt miljöperspektiv. Dessutom ska undervisningen visa på hur samhället och vi själva kan utvecklas för att skapa en hållbar utveckling (Lgr 11). LÄS MER

  3. 18. Kärnkraft - en demokratifråga? : En studie om lärares kärnkraftsundervisning och ett rollspel i förhållande till demokratiuppdraget.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Anna Andersson; Emelie Lindström Brage; [2011]
    Nyckelord :Nuclear power; nuclear issue; democracy; tradition of environmental education; education about sustainable development; roleplay as a work method; Dewey; Kärnkraft; kärnkraftsfrågan; demokrati; miljöundervisningstraditioner; undervisning om hållbar utveckling; rollspel som arbetsmetod; Dewey;

    Sammanfattning : Kärnkraftsfrågan har sedan åttiotalet varit omdebatterad i Sverige och under 2011 har frågan blivit högaktuell efter kärnkraftsolyckan i Fukushima. Eftersom demokratibegreppet utgör grunden i den svenska skolan är det relevant att ifrågasätta hur olika former av kärnkraftsundervisning står i relation till demokratiuppdraget. LÄS MER

  4. 19. Undervisning om miljö och hållbar utveckling på gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Sandra Östan; [2009]
    Nyckelord :Miljöundervisning; Undervisning om hållbar utveckling; Miljödidaktik; Lärarperspektiv; Miljöundervisningstraditioner;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att utifrån lärares perspektiv beskriva och analysera miljöundervisning på gymnasieskolan. Eftersom jag är intresserad av den miljöundervisning som alla gymnasieelever möter valde jag att enbart fokusera på lärare som undervisar i kärnämneskurserna samhällskunskap A och naturkunskap A. LÄS MER

  5. 20. Traditionell miljöundervisning eller undervisning för hållbar utveckling?

    Kandidat-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

    Författare :Laila Norrman; [2008]
    Nyckelord :Undervisning för hållbar utveckling; Baltic 21 E; ämnesövergripande; miljöundervisningstraditioner; demokrati;

    Sammanfattning : FN har deklarerat år 2005 till år 2015 som ett decennium för utbildning om hållbar utveckling. Därför var det intressant att undersöka om det har fått någon genomslagskraft i den gymnasiala undervisningen. LÄS MER