Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Icke-vetande, men hur? En mikroanalys av icke-vetande position i praktiken

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Lina Abrahamsson; Björn Lönnberg; [2023-11-28]
    Nyckelord :Icke-vetande position; socialkonstruktionism; psykoterapi; co-speech gestures; microanalysis in face-to face dialogues; mikroanalys;

    Sammanfattning : Den icke-vetande positionen inom psykoterapin har väckt många diskussioner och förbryllat många terapistudenter och terapeuter. Delar av den familje- och systemteoretiska psykoterapin bygger på en socialkonstruktionistisk kunskapssyn. LÄS MER

  2. 2. "å hon e så hon bara de e de sjukaste ja hört" : En multimodal interaktionsanalys av dubbla anföringsfraser i ett flerpartssamtal på svenska

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Wilma Ottosson; [2023]
    Nyckelord :Multimodal interaktionsanalys; citat i interaktion; rapporterat tal; dubbla anföringsfraser; CA; diskurspartiklar; anföringsmetoder;

    Sammanfattning : Denna uppsats utgår från en observation av ett interaktionellt fenomen som jag har valt att kalla fördubbla anföringsfraser. Syftet med uppsatsen är att undersöka detta fenomen och synliggöra hur ochvarför dubbla anföringsfraser används för att introducera citat. LÄS MER

  3. 3. Tydliggörande pedagogik : En kvalitativ studie av pedagogernas användande av alternativ och kompletterande kommunikation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nelly Fasth; [2023]
    Nyckelord :pedagogik; AKK; TAKK; bildstöd; förskola;

    Sammanfattning : Vi alla kommunicerar på olika sätt under dagens gång, det kan vara via tal, text, mimik, kroppsspråk och gester. Detta gör även förskolebarn men för att deras kommunikation med de runt omkring dem ska underlättas används tydliggörande pedagogik då de inte kan skriva och alla kan inte tala än. LÄS MER

  4. 4. ” En utmaning vi har är verkligen att få till att lyssna på barn” : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av förskolans yngsta barns kommunikation och delaktighet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Rebecka Lundberg; Fanny Svensson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; barn; delaktighet; uttryckssätt; kommunikation; förskollärares arbetssätt.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskolans yngsta barns kommunikation, hur förskollärarna tolkar det och arbetar med det i relation till barns delaktighet. Frågeställningarna som besvarats i studien är: Hur beskriver förskollärarna att barns kommunikation kan förstås i förskolan? Och vilka redskap berättar förskollärarna att de använder i verksamheten för att barns kommunikation ska vara en bidragande faktor till deras delaktighet? För att genomföra studien har en kvalitativ metod använts och datainsamlingen har genomförts med hjälp av totalt sex semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Prata mera med ditt barn!

    Master-uppsats, Jönköping University/HHJ. IMPROVE (Improvement, innovation, and leadership in health and welfare)

    Författare :Elisabeth Runge; [2022]
    Nyckelord :digital media; word stimulation; language development; TAKK.; digitala medier; ordstimulera; språkutveckling; TAKK.;

    Sammanfattning : Digitala bilder och föräldrars betydelse för barnets språkutveckling har uppmärksammats av forskare de senaste åren. Barn lär sig genom socialt samspel då mimik, gestik, ord, fonetik och handlingar sammankopplas i hjärnan. Delade meningar råder kring vad är bra och mindre bra för barnets språkutveckling. LÄS MER